Miért akarhat egy Hondás egy Evo IX helyett egy 1.6-os benzines Fordot?
1. válasz: Teljesen hülye.
2. válasz: Nagyon egyszerű, a Ford lényegesen olcsóbb!!!
3. válasz: Teljesen hülye, a Ford olcsóbb, és akar valami olyat, amit még maga a gyár sem csinált és van olyan fanatikus, hogy véghez vigye alattomos tervét!
Szerencsére itt még nincs vége a posztunknak, úgyhogy akkor ugorjunk bele kicsit jobban.
Barátunk kitalálta, hogy vesz egy enyhén sérült 1.6-os Focust, és majd beleépít egy ST motort, ami ugye gyárilag 225 lóerős, és gond nélkül olyan 260 lóerőig lehet vele elmenni óvatos módosításokkal. Aztán valamelyik reggel furcsán ébredt, vagy csak a betűket keverte össze, és az ebayen már nem az ST motorokat, hanem az RS motorokat kezdte el nézegetni…
Ezzel hatalmas mázlija volt, mivel pont volt egy, amit szépen le is ütöttek turbóval, ecuval, váltóval, Quaife sper diffivel együtt. Közben itthon már megtalálta az alap donort, ami egy alig a jobb elején sérült 1.6-os Focus volt. Amíg hazaérkezett a motor, az alatt az 1 hónap alatt már körvonalazódott, mi is lenne a komplett terv.
Ford Focus RS, 305 lóerő, 5 ajtós, ST kinézettel.
Csak, hogy tiszta legyen mindenkinek, ilyen autó elvileg nincs…
Az alap akkor adott volt, és erre jöttek rá a különböző kiegészítő dolgok:
Gyári ST fékrendszer 320-as tárcsákkal, ST futómű, mivel a méltán híres revoknuckle futóművet sem itthon, sem külföldön nem lehet megvenni kifizethető áron. Emellett ráncfelvarrott első szpoiler, küszöbök, hátsó szpoilerek, motorháztető, 2 lámpa, 2 sárvédő lettek még beszerezve. Mindezt elég költséghatékonyan emberünk a Fordos barátaitól a lehető legkevesebb idő alatt szerezte és építette be. Nem hiába, ilyenek a barátok.
Kis nehézség adódott a dolgok összerakásában. A féltengelyekkel volt egy kis bibi, mivel a rudat le kellett gyártani az RS belső és az ST külső csukló közé, mert az ST belső csuklója kisebb, így nem ment be az RS váltóba. Az RS féltengely viszont hosszabb, és a külső csukló nem stimmelt az ST csonkállvánnyal. Így ST a külső csukló, RS a belső csukló, és közé kellett az ominózus tengely, amit le kellett gyártatni. Na ez 3 hét, előre be nem tervezett várakozás volt.
A belsőről annyit kell tudni, hogy full gyári ST design.
Amit meg kellett valahogy oldani, az az, hogy a turbónyomás mérő az ST-ben 1.2 bar-ig RS-nél meg 1.8 bar-ig van skálázva. Így az ott látható épp aktuális adat hamis, de az érzés visszaadja azt, amit a műszer nem…
Csak, hogy ne legyen ilyen kerek a sztori, azért volt egy kisebb szívás a map szenzorral. Mint a beszélgetésünkből kiderült, amikor már majdnem teljesen összeállt a csoda, akkor egyszer csak elkezdett fulladni a motor, akadozott minden egyes kigyorsításnál, és csak durrogott ahelyett, hogy hasított volna. Ez azt jelentette, hogy a várt 305 lóerő helyett olyan 150 dolgozott. Jó öreg hondás lévén valami csoda folytán akadt a közelben egy 2.2cdti Accord, aminek a map csatija ugyanolyan volt, mint ami oda kellett. Na ez a kis trükk olyan plusz 150 lóerőt jelentett abban a pillanatban, és a gond megoldódott. A töltőnyomás 0.3-ról 1.3-ra ugrott.
Kis változtatásképp, még nagyobb intercoolert kapott a gép, fém csövezéssel, karbon légszűrőt, kivezetve a ködlámpához, úgy, ahogy azt kell.
Az élő próba napján nyomtunk egy rajtprogramot is. Na az megdöbbentő volt, mikor a speer összezárt. Akkorát csattant, hogy azt egy karikás ostorral sem lehetne reprodukálni.
A jövő:
Mindenképpen 4 új gumi.
Díszcsík kijavítása, mert most még a gyári fekete van fent, és az nem illik igazán a kocsira.
Teljes kipufogórendszer az RS-ről, amivel lehet nyerni még pár lóerőt.
Ta technix állítható magasságú futómű, de ez még változhat állítható keménységűre is.
Új ecu program, mivel az RS ecuja írható.
A menetteljesítmények alapján kell is a jobb futómű, mert a mostani kanyarban nem tudja levinni a földre a már 2800-as fordulatnál keletkező 440nm-t.
Hiába a 18-as felnik, ahogy néztem, a gumik 10ezer km alatt a kopásjelzőig fogytak, és ebben csak street fight volt. A külső és belső videók azért sejtetnek majd valamennyit abból, mit is tud ez az autó, de a legjobb, ha beleülsz egyszer, és kipróbálod.
Csak a hitelesség kedvéért, az autó 60 kilóval könnyebb a gyári RS-nél, és 13.6-ot megy 401 méteren. A gyár szerint ez 14.2.
Szóval csak, hogy még egy csavart vigyünk bele, most ott tart az autó, ahol a Focus RS 500.
Kedves Olvasó!
Ha esetleg összefutsz vele, és nagyon durván lemaradsz, ne szomorkodj! Mivel úgyis mögötte leszel, engedd le az ablakod, és hallgasd az autó hangját. Mást úgysem tehetsz…
Ez az autó ezt tudja! :-)