TOYOTA MR2 TURBO 300 lóerő
Avagy:
MIDSHIP RUNABOUT
Szabad fordításban ez annyit jelent:
2 üléses, középmotoros szaladgáló autó. Atyaég, mi lehet ez???
Egy barátom (most még nevezhetem annak, mivel nem olvasta az irományomat) 14 éves korában kitalálta, hogy neki tetszik egy vagány külsejű, középmotoros, 2 üléses, de gyenge autó. Azt gondolná az ember , fiatalság-bolondság, majd kinövi. Nála azonban másképp történt mindez.
Mostanára úgy alakult a dolog, hogy a gyerek felnőtt, és elég hű és makacs maradt ahhoz, hogy ezt a gyerekkori álmát megvalósítsa több év szorgos munkájával. Így az évek során a gyenge kis MR2-esből egy – már a hangjából is sokat sejtető – japán „lightweight sportscar” lett, 4.9-es 100-as sprinttel. Ezt persze nem a gyári 156 lóerő tudja az 1250 kilójával, hanem nagyjából 300 segíti ebben, egy megfelelő hajtással összerakva.
Kicsit pontosítva, 2002-ben sikerült egy törésmentes amerikai változatot megvenni 2.2-es szívómotoros, 130 lóerős változatban, ami még az európai 156 lóerősnél is gyengébb volt. 2 évig csak a tervezgetés folyt, és eleinte egy 3SGE motor beszerelése volt a cél. A belefektetett munka és költségek számolgatása közben azonban átértékelődött a terv, és a jóval ésszerűbb 3sgte turbómotorra esett a választás (megjegyzem érthető módon). Ezt Angliában, egy japán belpiacos törött autóban sikerült megtalálni.
Mivel a motor és hajtás középen, a hátsó tengely előtt található, és a donor autó az elején sérült, így egyáltalán nem volt bonyolult az átalakítás. A motor, váltó, ECU, kábelköteg, féltengelyek és csonkállványok cseréjével máris egy 3SGTE szív dobogott az autóban, ami gyárilag 225 lóerőt teljesített. Ehhez jött még egy Mongoose kipufogórendszer , 3 inch-es rozsdamentes downpipe közbeiktatásával. A biztonság kedvéért még a turbónyomást is megemelték picit 0.6-ról 1.1 bar-ra, így már azért jóval szélesebb mosollyal száll ki a gépből emberünk egy-egy Hungaroringes száguldás után.
A motor további módosításai közé tartozik a Rev3-as motorvezérlés, elfokolt GT4 vezérműtengelyek és a vizes intercooler is. Az intercooler hűtésére egy egyedi rendszer lett kiépítve egy Fiat Punto vízhűtő felhasználásával, ami csak ezt a kört hűti, a hűtőfolyadék keringetését pedig egy elektromos vízpumpával oldották meg a srácok, amit a hétköznapokban egyébként weekend házak és jachtok vízrendszerének a biztosításához használnak.
Következetes ember lévén nem lehetett kihagyni a futóművet és a fékeket sem. Mivel a gyáriak nem igazán tudták kordában tartani a ménest, erre is kellett valami okosság. A gyári lengéscsillapítók helyett az újabb generációs mr2 turbó Bilstein gátlói lettek beépítve, és 3 centis ültetést is kapott az autó.
A gyári 255 mm-es első féktárcsák valljuk be, nem voltak elegendőek a sportos igénybevételhez, így itt is változtatás történt. Egy különböző típusokból összeválogatott, hibrid kit lett a végső megoldás. A 4 dugattyús alu féknyereg egy Skyline GTR R32-esből származik, a féktárcsákat pedig eredetileg egy Lexus LS430-ashoz tervezték. Egy egyedileg CNC-zett adapter segítségével itt is szinte legószerűen épült össze minden alkatrész. A gyári hátsó fék helyett a Rev3 280mm-es féke került fel, ami 3 centivel nagyobb a gyárinál. Így azért már sokkal nagyobbat torpan a kicsike…
…és hogy kívül és belül se legyen teljesen hétköznapi a járgány:
Volk Racing TE37 felni, elől 7x16” 205/50R16, hátul 8x16” 225/45R16
16-os kerekekkel utcán is kényelmes, és pályán is elég sportos az autó, 17-essel kizárólag elmebeteg fanatikusoknak javaslom.
Előre projektoros Hella fényszórók kerültek, hátra Rev3 lámpák, karbon csomagtértető, Tom’s oldalküszöb, Defi műszerek, TRD váltógomb, Momo kormány, startgomb, bőr-alcantara ülések és ajtókárpitok, flokkolt beépítőkeretek… Szóval nagyon egyben van a gép.
Csak hogy tiszta legyen mindenkinek mennyi energia és fanatizmus van ebben az autóban, megmutatjuk a részletes listát a beépített cuccokról, eredményről:
TOYOTA MR2 turbo, 1990
Teljesítmény: 300LE
0-100 km/h: 4.9 mp
¼ mérföld: 13.1 mp
MOTOR / VÁLTÓ:
- 60e km-t futott motor, gyári, bontatlan motorbelső
- ct20b kerámialapátos turbó
- vizes st205 chargecooler, külön vízkörrel, elektromos vízpumpával
- rev3 (GT4) átalakított vezérlés (gyárilag 245LE)
- rev3 vezérműtengelyek
- Fidanza fokolókerekek
- 3"-es (76mm) rozsdamentes downpipe
- Mongoose kipufogórendszer
- átalakított, portolt T-VIS
- Walbro 255 liter/óra nagy nyomású benzinpumpa
- Apexi Power intake (száraz sportlégszűrő kit)
- HKS SSQV lefújószelep
- toronymerevítő elől-hátul
- polírozott szívócső, szinterezett szelepfedél
- 4e km-enként olajcsere (Motul)
- TRD sperrdifi
- szinterkuplung
- golyóscsapágyas váltórudazat
KERÉK / KÜLSŐ:
- Volk Racing TE37 felnik 7x16 és 8x16, Hankook RS2 205/50R16 és 225/45R16 gumikkal
- TOM's küszöb, egyedi első lökhárító
- karbon "motorháztető"
- rev3 hátsó lámpák
- rogue rev6 projektoros első Hella lámpák
- kristály indexek
- MR-S első embléma
- sötétített targa tetők
FÉKEK:
- Skyline GT-R 4 dugattyús alu első nyergek, 305mm-es féktárcsák
- rev3 hátsó fékek
- fém fékcsövek
- Tilton fékerőelosztó, GT4 főfékhenger és vákuumdob
FUTÓMŰ:
- Bilstein futómű
- TRD stabilizátor rudak elől-hátul
- poliuretán szilentek
BELSŐ:
- bőr-alcantara JDM gyári ülések és ajtókárpitok
- Defi műszerek (60-as turbonyomás és EGT, 52-es olajnyomás, olajhőfok és vízhőfok + defi központi egység)
- egyedi, flokkolt középkonzol a műszereknek (3x52)
- egyedi A oszlop borítás a műszereknek (2x60)
- TRD váltógomb
- HKS turbo timer
- Blitz Dual-SBC turbonyomás szabályzó
- Momo sportkormány
- Genesis Stereo 60 erősítő
- U-dimension JR első szett
- JVC KD-SH909 fejegység
toyota mr2 Turbo from TUNEXCOM on Vimeo.
Kis beszélgetésünkből még kiderült, hogy az autó hobbicélra, túrázásra és nagy ritkán pályázásra épült. A külső és belső videókon a töredékét lehet látni, hogy az autó mit tud álló helyzetből egy kicsit nagyobb gázadásra. Pályán is ültem már tulajunk mellett jobb 1-ben és eléggé átértékelődik a "szaladgáló autó" kifejezés egy Hungaroring célegyenes végén.
Ember legyen a talpán, aki meg tudja fogni, ha elindul a segge nagyobb sebességnél. Még jó, hogy itt kevés helyünk volt, így óvatos voltam, a kocsit is visszaadtam és talán a barátságunk is megmarad. ;-)