Tunexcom

Tuning, ahogy mi szeretnénk

Nem szeretjük a kék ledet, sem a neont. Nem hiszünk csupán a sport légszűrőben, és a nagy felniben. A tuning nem ez, hanem valami más.

Friss topikok

  • Dániel Végh: Szia! Jelenleg még csak elmélkedem az autóm turbósításán, meg hogy mit lehetne kihozni belőle. Az ... (2018.06.14. 22:40) ECU tuning és turbósítás - a kezdetek
  • enpera: Jó kis cikk, a sok fosbukos linkel nem tudok mit kezdeni, de a képek, írás fasza! (2017.05.31. 18:56) Celica GT4 ST205 Time Attack car
  • hofi601: Szerintem egy "benzinvérű" "autóbuzi", azért télen sem unatkozik, és tud mit kezdeni magával. Mond... (2017.02.25. 10:50) Magyar Time Attack 2017
  • Martin Kay: @SzuTi: Szia! 350z track edition, alap 286 lovas. Lehet, utána nézek ennek a Time Attack mókának,... (2017.01.10. 00:07) Celica GT4 ST205 reloaded
  • szecseiadam: Erno az intivel kezdi megismerni a palyat es full utcai AD08-akkal ment, egy semi vagy full slick ... (2014.08.23. 17:14) Magyar Time Attack III. Hungaroring Kupa

Linkblog

Középmotoros szaladgáló autó

2011.03.11. 09:55 :: SzuTi

TOYOTA MR2 TURBO 300 lóerő

Avagy:

MIDSHIP RUNABOUT

Szabad fordításban ez annyit jelent:

2 üléses, középmotoros szaladgáló autó. Atyaég, mi lehet ez???

 

 

 

 

 

 

 

 

Egy barátom (most még nevezhetem annak, mivel nem olvasta az irományomat) 14 éves korában kitalálta, hogy neki tetszik egy vagány külsejű, középmotoros, 2 üléses, de gyenge autó. Azt gondolná az ember , fiatalság-bolondság, majd kinövi. Nála azonban másképp történt mindez.

Mostanára úgy alakult a dolog, hogy a gyerek felnőtt, és elég hű és makacs maradt ahhoz, hogy ezt a gyerekkori álmát megvalósítsa több év szorgos munkájával. Így az évek során a gyenge kis MR2-esből egy – már a hangjából is sokat sejtető – japán „lightweight sportscar” lett, 4.9-es 100-as sprinttel. Ezt persze nem a gyári 156 lóerő tudja az 1250 kilójával, hanem nagyjából 300 segíti ebben, egy megfelelő hajtással összerakva.

Kicsit pontosítva, 2002-ben sikerült egy törésmentes amerikai változatot megvenni 2.2-es szívómotoros, 130 lóerős változatban, ami még az európai 156 lóerősnél is gyengébb volt. 2 évig csak a tervezgetés folyt, és eleinte egy 3SGE motor beszerelése volt a cél. A belefektetett munka és költségek számolgatása közben azonban átértékelődött a terv, és a jóval ésszerűbb 3sgte turbómotorra esett a választás (megjegyzem érthető módon). Ezt Angliában, egy japán belpiacos törött autóban sikerült megtalálni.

 

Mivel a motor és hajtás középen, a hátsó tengely előtt található, és a donor autó az elején sérült, így egyáltalán nem volt bonyolult az átalakítás. A motor, váltó, ECU, kábelköteg, féltengelyek és csonkállványok cseréjével máris egy 3SGTE szív dobogott az autóban, ami gyárilag 225 lóerőt teljesített. Ehhez jött még egy Mongoose kipufogórendszer , 3 inch-es rozsdamentes downpipe közbeiktatásával. A biztonság kedvéért még a turbónyomást is megemelték picit 0.6-ról 1.1 bar-ra, így már azért jóval szélesebb mosollyal száll ki a gépből emberünk egy-egy Hungaroringes száguldás után.

A motor további módosításai közé tartozik a Rev3-as motorvezérlés, elfokolt GT4 vezérműtengelyek és a vizes intercooler is. Az intercooler hűtésére egy egyedi rendszer lett kiépítve egy Fiat Punto vízhűtő felhasználásával, ami csak ezt a kört hűti, a hűtőfolyadék keringetését pedig egy elektromos vízpumpával oldották meg a srácok, amit a hétköznapokban egyébként weekend házak és jachtok vízrendszerének a biztosításához használnak.  

Következetes ember lévén nem lehetett kihagyni a futóművet és a fékeket sem. Mivel a gyáriak nem igazán tudták kordában tartani a ménest, erre is kellett valami okosság. A gyári lengéscsillapítók helyett az újabb generációs mr2 turbó Bilstein gátlói lettek beépítve, és 3 centis ültetést is kapott az autó.
 

 

 

 

 

 

 

 

A gyári 255 mm-es első féktárcsák valljuk be, nem voltak elegendőek a sportos igénybevételhez, így itt is változtatás történt. Egy különböző típusokból összeválogatott, hibrid kit lett a végső megoldás. A 4 dugattyús alu féknyereg egy Skyline GTR R32-esből származik, a féktárcsákat pedig eredetileg egy Lexus LS430-ashoz tervezték. Egy egyedileg CNC-zett adapter segítségével itt is szinte legószerűen épült össze minden alkatrész. A gyári hátsó fék helyett a Rev3 280mm-es féke került fel, ami 3 centivel nagyobb a gyárinál. Így azért már sokkal nagyobbat torpan a kicsike…

…és  hogy kívül és belül se legyen teljesen hétköznapi a járgány:

 Volk Racing TE37 felni, elől 7x16” 205/50R16, hátul 8x16” 225/45R16

16-os kerekekkel utcán is kényelmes, és pályán is elég sportos az autó, 17-essel kizárólag elmebeteg fanatikusoknak javaslom.

Előre projektoros Hella fényszórók kerültek, hátra Rev3 lámpák, karbon csomagtértető, Tom’s oldalküszöb, Defi műszerek, TRD váltógomb, Momo kormány, startgomb, bőr-alcantara ülések és ajtókárpitok, flokkolt beépítőkeretek… Szóval nagyon egyben van a gép.

Csak hogy tiszta legyen mindenkinek mennyi energia és fanatizmus van ebben az autóban, megmutatjuk a részletes listát a beépített cuccokról, eredményről:

 TOYOTA MR2 turbo, 1990

Teljesítmény: 300LE

0-100 km/h: 4.9 mp

¼ mérföld: 13.1 mp

MOTOR / VÁLTÓ:
- 60e km-t futott motor, gyári, bontatlan motorbelső
- ct20b kerámialapátos turbó
- vizes st205 chargecooler, külön vízkörrel, elektromos vízpumpával
- rev3 (GT4) átalakított vezérlés (gyárilag 245LE)
- rev3 vezérműtengelyek
- Fidanza fokolókerekek
- 3"-es (76mm) rozsdamentes downpipe
- Mongoose kipufogórendszer
- átalakított, portolt T-VIS
- Walbro 255 liter/óra nagy nyomású benzinpumpa
- Apexi Power intake (száraz sportlégszűrő kit)
- HKS SSQV lefújószelep
- toronymerevítő elől-hátul
- polírozott szívócső, szinterezett szelepfedél
- 4e km-enként olajcsere (Motul)

- TRD sperrdifi
- szinterkuplung 
- golyóscsapágyas váltórudazat

KERÉK / KÜLSŐ:
- Volk Racing TE37 felnik 7x16 és 8x16, Hankook RS2 205/50R16 és 225/45R16 gumikkal
- TOM's küszöb, egyedi első lökhárító
- karbon "motorháztető"
- rev3 hátsó lámpák
- rogue rev6 projektoros első Hella lámpák
- kristály indexek
- MR-S első embléma
- sötétített targa tetők

FÉKEK:
- Skyline GT-R 4 dugattyús alu első nyergek, 305mm-es féktárcsák
- rev3 hátsó fékek
- fém fékcsövek
- Tilton fékerőelosztó, GT4 főfékhenger és vákuumdob

FUTÓMŰ:
- Bilstein futómű
- TRD stabilizátor rudak elől-hátul
- poliuretán szilentek

BELSŐ:
- bőr-alcantara JDM gyári ülések és ajtókárpitok
- Defi műszerek (60-as turbonyomás és EGT, 52-es olajnyomás, olajhőfok és vízhőfok + defi központi egység)
- egyedi, flokkolt középkonzol a műszereknek (3x52)
- egyedi A oszlop borítás a műszereknek (2x60)
- TRD váltógomb
- HKS turbo timer
- Blitz Dual-SBC turbonyomás szabályzó
- Momo sportkormány

- Genesis Stereo 60 erősítő
- U-dimension JR első szett
- JVC KD-SH909 fejegység

toyota mr2 Turbo from TUNEXCOM on Vimeo.

 

Kis beszélgetésünkből még kiderült, hogy az autó hobbicélra, túrázásra és nagy ritkán pályázásra épült. A külső és belső videókon a töredékét lehet látni, hogy az autó mit tud álló helyzetből egy kicsit nagyobb gázadásra. Pályán is ültem már tulajunk mellett jobb 1-ben és eléggé átértékelődik a "szaladgáló autó" kifejezés egy Hungaroring célegyenes végén.

Ember legyen a talpán, aki meg tudja fogni, ha elindul a segge nagyobb sebességnél. Még jó, hogy itt kevés helyünk volt, így óvatos voltam, a kocsit is visszaadtam és talán a barátságunk is megmarad. ;-) 

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tuning.blog.hu/api/trackback/id/tr652594607

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg! 2011.03.11. 11:21:59

..aztán majd beletolat egy mama egy vagonerrel

viccet félretéve, gyönyörű a vas, de én a magyar közutakra nem mernék egy ilyet kivinni

Bartrender 2011.03.11. 12:11:01

@-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg!:

Hét közben leginkább a garázsban pihen ;)

Hétvégén és csak szép időben bújik elő. Ez kicsit csökkenti az ilyen jellegű "balesetek" kockázatát :)

2011.03.11. 15:24:29

@Bartrender: Akkor gondolom most hétvégén lesz használva. :)

Amúgy nagyon tetszik a gép, nem kevés munka van benne. Azt lehet tudni hogy körülbelül mennyibe fájt az átalakítás?

SzuTi 2011.03.11. 17:11:46

Most eladó a gép éppen, de szerintem erről senki sem nyilatkozik jó szívvel, aki belefog egy ilyen melóba, max csak személyesen:-)

LionTR 2011.03.11. 21:56:57

Az ország legszebb MR2-ese (szerintem)
De ezt már mondtam párszor :)

red87 2011.03.17. 20:31:54

nagyon malac verda ez, és örülök az egész blognak, végre értelmes megközelítése a dolgoknak!
egyetlen felvetésem lenne: máskor, ha videó van, a zenét halkítsátok már el benne, mikor motorhang van... az állóképeknél nem izgat, de alig hallani a jó kis sornégyest, meg a focus 5ösét a zenétől... :$

SzuTi 2011.03.17. 22:03:50

@red87:

Köszi, rajta vagyunk és next már így lesz;-)

RST 2011.09.01. 23:21:44

:) Király a gép! Le a kalappal! ;)