Mint ahogy megszokhattátok, folyamatosan különleges autócsodákat mutatunk be blogunk posztjain és ez most sem lesz másképp. Egy nagyon ritka típus került az ismeretségi körünkbe, nem lehetett kihagyni! Egy racionális gondolkodású ember alapvetően úgy éli az életét, ha teheti, akkor háromévente lecseréli az autóját fiatalabbra, erősebbre, akár komfortosabbra, függően attól, hogy mennyiben változnak az igényei, és milyen elvárásokat támaszt a következő modellel szemben.
Van azonban egy réteg, akit ez egyáltalán nem érdekel, és teljesen más elvek alapján dönt az autóvásárlásról. Képes lecserélni egy patika állapotú Mitsubishi Lancer Evo VIII-ast egy jóval régebbi jobb kormányos VI-osra. Elsőre kicsit irreálisan hangzik, de az ilyen sztorik általában jól végződnek, mint majd ebben az esetben is.
A címben is szereplő Mitsubishi Lancer Evo VI egy legendás sportautó. Többek között az 1994-es év rali világbajnoka, Tommi Makinen is segítette a fejlesztők munkáját. Nem véletlen, hogy akik ebbe a típusba szerelmesedtek bele, minden alkalommal a VI-ost találják a leginkább kiforrott versenyautónak, az autó nyers formája, súlya és vezethetősége miatt, annak ellenére, hogy az újabb modellek már korszerűbb technikai módosításokkal vannak ellátva.
Korábban már írtunk a hazai amatőr időmérős versenyek /Time Attack/ elterjedéséről. Bunker is állandó tagja volt ezen versenyek törzsközönségének, akik hónapról hónapra fejlesztgették autójukat és vezetési tudásukat, a másodpercek lefaragása érdekében. Így elég meghökkentő élmény volt, amikor az egyik ilyen versenyen beült egy barátja mellé egy VI-osba, és már a felvezető körben 6 másodpercet kapott a saját idejéhez képest, úgy, hogy még csak az autót akarta neki megmutatni a cimborája. Amikor ezt mesélte, az arcát nézve, hát, nem volt őszinte a mosolya. Ekkor határozta el, hogy eladja a VIII-ast, és egy VI-ost szeretne helyette.
A VIII-as, amit lecserélt, egy igényesen megépített, komoly autónak számított a maga 345 lóerős teljesítményével és 1490 kilójával együtt. Így jól felkészítetten egy versenyen 2:12-es köridőt tudott megfutni a Hungaroring aszfaltcsíkján, ami nem rossz, de gyengébb és könnyebb autókkal is mentek már ott lényegesen jobbat. Érthető, hogy ezt az autót kipakolni elég nagy szentségtörés lett volna pár másodperc lefaragásának érdekében.
Ráadásul tettek egy ajánlatot a VIII-asára és ekkor elindult a lavina. Elvitték és be kellett tölteni ezt az űrt. Ebay, autotrader, lanceregister az oldalak listája, ahol ilyen autók közül lehetett válogatni, de fontos szempont volt a gyári futómű és a tuningmentes motor. Meg is lett az áldozat, és egy barátjával, akinek már volt tapasztalata külföldi autó hazahozásában, elindultak Angliába, hogy lábon hazahozzanak egy jobb kormányos Evo VI-ost. Elsőre csak fehér és ezüstszínű jöhetett szóba, de az állapotukat tekintve ezzel a kékkel járt a legjobban. Persze volt pár TME /Tommi Makinen Edition/ is, de azok sokkal többe kerültek volna.
Na igen, KÉK lett…
Gond nélkül hazajöttek vele, a német autópályán még egy kis mókázás is belefért, csak hogy teszteljék a technikát. Pár apró hiba, benzinszag, magas fordulaton rángatás tette izgalmassá az utat, de komolyabb probléma nem adódott a kocsival. Itthon már előre le lett egyeztetve, hogy a Kspeed Motorsport balosítja, és minden olyan alkatrész már a polcon hevert ahhoz, hogy egy rendes magyar rendszámos kipakolt versenyautó guruljon ki a tuning műhely kapuján. Utólag kiderült, hogy több olyan láthatatlan hibája volt a kocsinak, mert az angliai levegő és a nem éppen szakértő kezek miatt elég sok plusz melót kellett elvégezni ahhoz, hogy az autó elérje végleges formáját.
Nagyon irigylésre méltó a módosítások listája:
- Gyári motorbelső
- Gyári turbó
- 272 Brian Crower tengelyek
- ARP hajtókar csavarok
- Pectel ECU, Mátray program (1.5bar) (ALS, rajtprogram)
- Kspeed karbon airbox
- Greddy IC + alucsövezés
- Walbro 255l AC
- 3" O2 ház (Kspeed)
- 3" kipuff (Karkus)
- Exedy kuplung
- Ralliart szilentek
- KW Clubsport futómű
- HKS 2-way toronycsapágy
- PFC fék, fém fékcsövek
- Kevlár kerékjárati dobbetétek
- Ultra Racing merevítők
- Sparco Pro 2000 ülések
- Sparco 6pontos övek
- Sparco kormány
- Blitz Turbotimer
- AEM AFR óra
- Powervamp versenyakku csomagtartóba áthelyezve
- Compomotive MVS 8x18"
Jelen pillanatban az autó mért súlya 1252 kg és a teljesítménye 370 Le, 485 Nm. Ez elég meggyőző adat ahhoz, hogy ez a kocsi legyen az egyik leggyorsabb, a Time Attack versenyek mezőnyében. Innentől már csak a sofőrre vár a feladat, hogy kiautózza az autóban rejlő lehetőségeket.
Ezek persze csak számok és adatok, de volt szerencsém ezt személyesen is megtapasztalni és beülni jobb 1-be. Zseniális az autó kanyarsebessége, pedig nem is mentünk 100%-on, mivel Bunker még csak barátkozott az autó viselkedésével, a fékrendszer is határozottan végezte a munkáját, bár a fékbetétekkel nem volt teljesen elégedett, de ez legyen a legkisebb cserélni való alkatrész. Aznap 2.10-es köröket mentünk a Hungaroringen, de a 2012.05.20-as Time Attack Hungaroring kupán már 2.07.585-es idővel lett 3. a királykategóriában az autó és söfőrje. Az erről készült belső kamerás videó jól mutatja, hogy vannak még rejtett tartalékok a kocsiban:
Kakucson a XVIII. Evoklub nyári találkozóján egy kis optikai tuning elem is került a kesztyűtartóra, ami pedig nem más, mint Aschenbrenner György /ASI/ aláírása, aki a találkozó délelőttjén épp ott tesztelt a látogatók nagy örömére. Egy ilyen aláírásra mondják azt, hogy versenypályán már több mint 20 lóerőt ér:-)
Manapság elég kevés ilyen autó szaladgál itthon. A készlet nagy része edzőautó, vagy már törve volt. Pár darab van az Evoklub tulajdonosok kezében, és mivel ritkaságról beszélünk, senki sem szeretne megszabadulni a sajátjától. Így aki esetleg megteheti, mindenképpen próbáljon ki egyet, még ha csak jobb 1-ből is. Azt hiszem most egy nagyon különleges darabbal bővült a hazai paletta, így nem is tudok mást kívánni, csak nagyon sok adrenalinnal teli versenykilométert!