Tunexcom

Tuning, ahogy mi szeretnénk

Nem szeretjük a kék ledet, sem a neont. Nem hiszünk csupán a sport légszűrőben, és a nagy felniben. A tuning nem ez, hanem valami más.

Friss topikok

  • Dániel Végh: Szia! Jelenleg még csak elmélkedem az autóm turbósításán, meg hogy mit lehetne kihozni belőle. Az ... (2018.06.14. 22:40) ECU tuning és turbósítás - a kezdetek
  • enpera: Jó kis cikk, a sok fosbukos linkel nem tudok mit kezdeni, de a képek, írás fasza! (2017.05.31. 18:56) Celica GT4 ST205 Time Attack car
  • hofi601: Szerintem egy "benzinvérű" "autóbuzi", azért télen sem unatkozik, és tud mit kezdeni magával. Mond... (2017.02.25. 10:50) Magyar Time Attack 2017
  • Martin Kay: @SzuTi: Szia! 350z track edition, alap 286 lovas. Lehet, utána nézek ennek a Time Attack mókának,... (2017.01.10. 00:07) Celica GT4 ST205 reloaded
  • szecseiadam: Erno az intivel kezdi megismerni a palyat es full utcai AD08-akkal ment, egy semi vagy full slick ... (2014.08.23. 17:14) Magyar Time Attack III. Hungaroring Kupa

Linkblog

Sosem volt ilyen jó!

Celica GT4 ST205 Time Attack car

2017.05.31. 10:21 :: SzuTi

Utoljára januárban írtam a pirosról, azóta elég sok minden történt. A tavalyi Time Attack szezon után úgy döntöttem, hogy kicsit belehúzunk az építésbe. Szinte darabokra lett szedve a kocsi, és teljesen az alapjairól épül újjá Antal Zoliéknál. Előre is elnézést kérek, de ez hosszú lesz!

https://www.facebook.com/Hexer-engineering-588826541148760/?fref=ts 

Elég sokszor megkaptam, hogy csótányul néz ki a Celica, de nekem főleg az volt fontos, hogy gyors legyen, és technikailag hozza azt, amit elvárok tőle. Most azonban, hogy ennyi minden változik, szeretném, ha kívülről is rendben lenne, de térjünk most még vissza az elejére! Innen indult minden a téli átalakulás jegyében.

2.jpg

Tehát még 2016 közepén vettem egy csavarozható bukócsövet, és mivel már jobban kell vigyáznom magamra, az volt a terv, hogy beépítjük, de Zoli /Hexer/ lebeszélt róla, úgyhogy nem volt más választásom, mint hogy becsövezzük a kocsit, amit Kovács Krisztián csinált Vácon. Előtte viszont kivakartam a komplett belsejét egy szép téli reggelen, aminek annyi előnye volt, hogy rendesen kijött belőle az összes kátrány, nem kellett melegíteni.

https://www.facebook.com/KK-Racing-Development-996266563837213/.

Krisztián csövezett már GT-Four-t, de az rally-ra készült, így nekem pár dolog módosítva lett. Mivel a gyári tank is lekerült és a pótkerék tartó is ki lett vágva, belemezelve, a súlyeloszlás miatt az volt a cél, hogy minél hátrébb üljek. Emiatt az egész cső jóval el lett tolva hátra, a tornyok meg lettek erősítve, az elsők pedig meg lettek emelve, hogy lejjebb tudjuk vinni az autó súlypontját, és ugyanolyan futómű beállítással alacsonyabb hasmagasságot érjünk el, plusz legyen rendes rugóutam is, mert eddig a kanyarokban sokszor az ütközőkön utaztam.

17951585_10207036382308082_5862779934311556089_n.jpg

Miután kész lett a cső, le kellett fényezni, hogy ne rozsdásodjon, és ha már elhagytuk a csótány stílust, akkor gondoltam, pár karcos elemmel is kellene kezdeni valamit, hogy végre egységes színben pompázzon a gép. Ne mondogassák rá, hogy bordó, amikor egyébként meg piros. Így megbeszéltem Farkas Pistivel, hogy kivisszük hozzá, hogy egy picit rendbe rakja. Ez olyan jól sikerült, hogy a képekről mindenki egyből azt mondta, ez tutira egy telifényt kapott, pedig csak 2 elem lett fújva, majd az egész felpolírozva.

https://www.facebook.com/Fari-F%C3%A9ny-Aut%C3%B3f%C3%A9nyez%C3%A9s-%C3%A9s-Pol%C3%ADroz%C3%A1s-1355861741098025/

17022398_10206741718701676_5734200955250800698_n.jpg

Innen visszakerült a kocsi Zoliékhoz, akik teljesen szétbombázták, és minden felesleges súlyt leszedtek róla. Szarrá lett vágva az egész, eleinte néztem is, hogy ebből meg mi lesz, de ha eddig úgy nézett ki, mint egy csótány, reménykedtem, hogy sokat nem tudunk rontani rajta. Abban bíztunk, hogy legalább annyi súlyt ki tudunk belőle még szedni, mint amennyi a cső lesz, így alapjaiban nem változik túl nagyot semmi. 2016-ban 1252kg volt a Celica 61 liter benzinnel. Ki lett szedve még a teljes kábelköteg, az abs kocka, fékmunkahenger, szét lett vágva a beltér, a motortérből a felesleges cuccok le lettek furkálva, behegesztve és a kocsi hátulja is meg lett egy kicsit csonkítva. Hát mondanom sem kell, így nem volt túl szép látvány, de nekem így is tetszett, mert láttam a következő lépéseket.

18788530_10207300184782979_1990550476_n.jpg

Oldalanként 2,5 cm-es nyomtáv szélesítőket terveztünk, ezért a sárvédőket is szétvágtuk, hogy valami wide body-stílust faragjunk rá, amit Szíjgyártó Sándor Sonny csinált meg. Korábban megtetszett már egy Rocket Bunny kit, amit a GT86-ra készítettek, és reménykedtem, hogy valahogy át lehet majd alakítani a GT4-re is. Úgy néz ki, hogy ebben a tekintetben szerencsém volt, mert amikor betoppantam Sonny műhelyébe, egy GT86 állt ott, és pont egy ilyen kit-et kezdett el rátenni, így ebből kiindulva gyorsan megbeszéltük, hogy ha tud, akkor faragjon nekem valamit, a többit meg majd meglátjuk. Íme az eredmény!

17352313_10206846200833664_6043696058106488817_n.jpg

Eközben a legnagyobb örömömre, Gédra Jánoséknak köszönhetően megérkezett a turbóm. A Magyar Turbó Kft. segítségével reményeim szerint hamarosan az egyik leggyorsabb Time Attack autót kell tudnom majd megülni. A turbó választásában Kulin Feró segített - egy Garrett GT3076R-re esett a választásunk, mert ez a 3SGTE motoron már több ízben is bizonyított. A programozást tavaly is ő csinálta, nem is volt kérdés, hogy ebben a tekintetben más nem nyúlhat a kocsihoz. 

https://www.facebook.com/Magyar-Turbo-Kft-742254735871364/?fref=ts

16831037_1278175395608825_2949771697204930421_n.jpg
Lehetett volna GTX is, de Feró szerint nincs értelme, mert csinált már mindkettővel ilyen motort, és az GT-vel stabilabb eredményt értek el programozás után. Ami mindenképpen más lesz az eddigiekhez képest, az az, hogy eddig nagyjából 3600-as fordulattól ment a kocsim kb. 6000-ig, most viszont 4200 rpm alatt meg sem fog mukkanni. De azt mondják, pályára pont ez a jó beállítás. Meglátjuk! 

https://www.facebook.com/Kulinpapahu-135938696567210/?fref=ts

Igen ám, de mivel más lett a turbó, szükség volt egy rendes verseny leömlőre is, amit elbírja ezt a teljesítményt, valamint megfelelő minőséget biztosít az esetleges további fejlesztésekhez is. Csolti Ádiék nagyjából mindent félredobva ugrottak neki, és hozzávetőleg 2 hét alatt rittyentettek egy leömlőt,, screamer pipe-ot, oldalsó kipufogót és egy sokkal rövidebb csövezést az intercooleremhez. Profi munka volt szép eredménnyel.

https://www.facebook.com/SKPowerhu-163341847092191/?fref=ts

skpower.JPG

Ezzel kapcsolatban lesz egy kis meglepetés: mivel rendszer a downpipe-tól nem megy hátra, hanem egyből kijön oldalra, valószínűleg elviselhetetlenül. Ez most még csak tesztüzemben marad így, meglátjuk, hogy mit szólnak a versenyen a rendezők vagy a Hungaroring bírái, de talán megúszom a decibelmérést és bukósisakban elviselhető.

16998772_1278168912276140_5692844137720419515_n.jpg

Az első versenyre, április 25-re sajnos nem lettünk kész, pedig hatalmas várakozásokkal indultam a Magyar Time Attack szezonnak, hogy végre az összes versenyen ott tudok lenni. Mivel minden pont csak egy kicsit csúszott, így be kellett látnunk, hogy hiába a nagy akarat, a profi csapat - ami nem megy, azt el kell engedni. Átbeszéltük Zolival a dolgokat, és mindketten előre néztünk. Egyeztettünk, mikor lesz a következő futam, hogyan áll össze addig a Celica, és lesz-e olyan gyors, mint amit megálmodtunk. 

18486188_10207216082120465_1025694964092038473_n.jpg

Május 19. lett az új dátum, de persze most is minden közbejött. Kiderült, hogy a frissen felújított gátlóimat nem lehet összerakni a felújítandó gátlóim rugóival, így ott is futottunk egy gyors kört Kárászyéknál. Azt mondják, hogy keményebb rugókkal még gyorsabb lehetne, de azt gyártatni kellene, arra pedig se idő, se pénz. Nyilván nem tudja azt, mint egy Öchlins szett úgyhogy ez így olyan középszar, de nekem jó lesz. Most már legalább tudnak dolgozni a gátlók is. Viszont elkészül a várva várt, egyenes fogazású, Slezák-féle váltóm! Nagyon sok jót hallottam róla, de féltem is tőle, mivel teljesen máshogy kell kezelni, mint egy normál H-kulisszás váltót!

http://gearbox.hu/home.html

17759926_10206991455464939_1603108525544385994_n.jpg

Majd jöttek az apróbb legyártandó alkatrészek, amikkel foglalkozni kellett, de mivel minden cucc egyedi, roppant időigényes minden kis szarral, konzollal, távtartóval buzizni ahelyett, hogy menne össze minden a helyére. Nincs mit tenni, a versenyautó építés ilyen. Egészen furcsa az a munka, amit kintről láttam, mivel eddig különböző helyeken hekkeltük a kocsit, és lett, amilyen lett. Eddig nagyjából úgy készült a kocsi, hogy valamit láttam egy fórumon, megvettem, beszereltük és örültünk, hogy nem lett szarabb. Most viszont olyan útra terelődött minden, hogy nem kellett gondolkodnom semmin, csak hozni a kért alkatrészeket és nem türelmetlenkedni. Nem hiába van az a mondás:

Ne gondolkodj, azzal csak ártasz a Csapatnak!

Hát én így is tettem, és az utolsó napokban már láttam az út végét. Üzemanyagrendszer, fékcsövezés, pedálgép, hűtők, konzolok, kábelköteg bent, és a verseny előtti napra volt beígérve, hogy indítjuk a motort. Hoztam mindenhova olajat, és vártam a csodát. Eléggé ki lett centiztve minden, de reménykedtem.

18528105_10207223141096935_5585672385699937679_n_1.jpg

A verseny előtti este 10 óra körül fejben épp kezdtem elengedni a dolgot - vagyis hazudok, mert szinte 100%-ra azt gondoltam, hogy ebből bizony másnap nem lesz gyors kör. Éjfél körül írtam a srácoknak, hogy lassan lefekszem, mert reggel, ha nincs menés, akkor bizony meló lesz. Ekkor egy másik autóbuzi cimborám, aki éppen ott kolbászolt a kocsim körül, írt, hogy indulhatok, mert megyünk programozni, majd belebotlottam a facebookon egy autós csoportban egy rövid videóba, amin, a franc gondolta volna, de járt a motorom! 

18519686_10207223141136936_9063588889689625232_n.jpg

Így aztán 2 perc alatt összekaptam magam és elindultam, hátha lesz ebből még valami. Olyan jól sikerült a hajnali munka, hogy 3-ra be is fejeztük, és egy kifejezetten erős kocsit kaptam a kezembe. Őszintén bevallom, hogy az utóbbi fél évben a 137 lóerős családin kívül semmilyen gyors autó nem volt a seggem alatt, így az első padlógázos kigyorsításnál rendesen beszartam, hogy na, ez meg mi a picsa? Tavaly 336LE, 409NM volt a Celica teljesítménye, de az egy meglehetősen jól kezelhető autó volt, ami lentről ment, fent elfogyott. Itt meg azt éreztem, mint a Csillagok Háborújában, a Millenium Falconnal Harrison Ford. Nagyjából 4500-tól olyat megy, amit én eddig mindössze egy alkalommal tapasztaltam Bartos Janika akkor még 480 lóerős Evo VI-osában.

https://www.facebook.com/Opi-Rally-team-598396670198633/?fref=ts

Másnap reggel Peti, a szállító korán érkezett, hogy még beférjünk Montihoz egy fasza kis futómű beállításra, hiszen évek óta hozzá járok - vannak ezek a kabala dolgok, amiktől az ember azt érzi, hogy igen, ha ezek megvalósulnak, akkor gyors lesz a kocsi, így ez sem maradhatott ki. Két órán keresztül dolgoztak vele, de végül megcsinálták a kért értékeket, úgyhogy nem volt más hátra, csak kiérni a Hungaroringre, és megmutatni, hogy mit tud a kocsi. Mivel a kanyarokon kívül szinte minden változott abban a környezetben, ahol utoljára tavaly októberben ültem, nem voltam túl nyugodt, inkább az esélytelenek nyugalmával szemléltem a dolgokat.

https://www.facebook.com/Montus-fut%C3%B3m%C5%B1szerviz-120257604831288/?fref=ts

Éreztem, hogy itt most én leszek a leggyengébb láncszem, de nem volt mese, most már menni kellett! 

18581823_736895399825675_7803604606997440035_n.jpg

420 lóerővel neveztem, és a súlymérésen kiderült, hogy tele tank üzemanyaggal 1145 kg a súly, kifejezetten rossz arányokkal, mivel baromi nehéz az eleje és könnyű a segge. De ezzel egy percet sem tudtunk foglalkozni, konstatáltuk, hogy ez van, ezzel dolgozunk. Jó hír azért, hogy több mint 100 kg-ot spóroltunk annak ellenére, hogy mondjuk van egy rendes bukócsövem. Viszont ahogy leálltam a mérlegről, Niesz Feri szólt, hogy van egy kis víz csöpögésem, így Zoliék elszaladtak esztergálni valamit, és megoldották.

18581745_10207230963892500_2144124712008831670_n.jpg

Az első 30 percben felmentem a pályára, és kerestem a kocsi elejét. A szokásos 3-4 melegítő körömet csináltam végig, és az utolsókat meghúztam egy kicsit tempósabbra. A köridő mérőmön láttam, hogy először 2:07-et, aztán egy 2:05-öt sikerült összerakni komolyabb fékezés és gyors váltások nélkül. Kijöttem, beállítottuk a guminyomást, és Zoliék átnéztek mindent. Hőfokokat mértek olajról, mindenhonnan és fasza volt az összes, így ezt egy jó előjelnek tekintettem. Gondoltam, ebből még akár valami jó is kisülhet! A ráhangolódás nem sikerült rosszul.

img_1602.jpg
A második 30 percben a tolós váltóval nyomtam egy 1-2-1-et, de nem fogaztam le a váltót, csak a short shifter miatt nehéz pontosan és gyorsan is váltani, úgyhogy ezt biztosan vissza fogjuk cserélni a gyárira. Plusz az egyik féktávon az Alesi után beesett a fékpedálom. Nem teljesen, csak vissza kellett váltanom 2-es fokozatig, hogy lelassuljak. Így is lementem a pályáról 7-8 métert, de utána visszajőve kigyorsítottam, ezután megint rendesen fogott. Tehát valószínűleg kicsi a fékmunkahenger a pedálgépen, ezért esik be a pedál. Megkértem a fiúkat, hogy légtelenítsék le, de innentől a nagy féktávok előtt minden alkalommal rápumpáltam a fékre, mert nem akartam túl közelről megnézni a gumifalat. Kiderült, hogy a kerékcsapágyaim is lógnak, így ez is okozza a fékpedál beesését.

img_5640.JPG
A következő etapban lementem 2:01-re. Elkezdtem érezni a váltót. Még nem 100%-osan, csak alkalmazkodtam ahhoz, amilyen most. Ugyanúgy a féktávokat is próbáltam belőni úgy, hogy tudjam, mikor kezdjek el pumpálni ahhoz, hogy meg tudjam fékezni a kocsit a fontos pontoknál. A pálya középső részénél meg nincs nagy jelentősége, mert annyival jobb lett a kanyarsebességem, hogy ha be is esett egy kicsit a pedál, akkor sem tudtam nagyon elrontani. Elégedett voltam ezzel, mivel ez már 2:01.3 volt, életem leggyorsabb köre azzal a kocsival, amit hajnal 3-ig reszeltünk, és 0% esélyt adtam neki, hogy tudok majd menni vele.

Ehhez képest az utolsó 30 perc előtt Csanád odajött hozzám, hogy akkor most menjek még egy másodperccel gyorsabban. Úgy mentem fel, hogy a kigyorsításokban kerestem még tapadást egy kicsit bátrabban, de tudtam, hogy a fékben, váltóban sok van még, viszont azt, amíg nem stabil, nem lehet kiautózni, így ott opció nem volt. A sikánt csináltam meg jobban, és szinte mindenhol hamarabb léptem a gázra kanyarból kifelé jövet - így meglett az 1:58.275. Vicces, hogy a gyors kör előtt nyomkodtam a köridő mérőt, így nem láttam a köridőt, de tudtam, hogy gyorsabb lett, mint eddig. Ahogy kijöttem, Pacsker volt a jó hír hozója, ő üvöltött rám, hogy megvan, és 1.58! Viszont érdekes, hogy a kör közepéig nem figyeltem, automatikusan jött minden. A sikánnál jutott eszembe, hogy most már akkor nem kellene elrontani, mert eddig ez elég jó! 

18519797_10207230963732496_7486324529386579738_n.jpg

Nem tudtam, hogy milyen lesz 2 perc alatt menni a Hungaroringen, de eléggé beleborzongós volt a sztori. Jó pár éve készül az autóm erre az eseményre, és úgy látszik, hogy minden most érett be. Persze törekszem a még sokkal jobb eredményre, mert a Celica GT4 biztosan tudja!

eredmeny.jpg

Köszi a Csapatnak és mindenkinek, aki segített és ennek a számomra nagyszerű dolognak a részese volt. Tényleg nem gondoltam, hogy a debütáló versenyen ilyen jó eredményt fog elérni a piros, és ennyire stabilan tudok majd menni 3x30 percet. Szerintem, ha a váltót és a féket rendbe rakjuk, akkor lesz ez még gyorsabb is!

Sajnos a kamerát olyan bénán rögzítettem, hogy a belső kamerás felvétel teljesen élvezhetetlen, így ez most ki is marad a posztból, viszont közben a teljesítményt is lemérettük, és korábbi ígéretemhez hűen, mivel több lett a power, mint 420 lóerő, amivel neveztem, így visszaadtam a Race kategória 3. helyét és elkértem a Race+ első díját, hogy ne érje szó a ház elejét. Kulin Feró csinált egy 411 lóerős programot, és szombaton, június 3-án ezzel támadok majd a Hungaroringen! 

Címkék: hungaroring garrett celica time attack gt4 st205 magyar time attack hexer slezák farifény gédra magyarturbó

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tuning.blog.hu/api/trackback/id/tr412431033

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

s4tch 2017.05.31. 11:02:59

állat! ki gondolta volna, hogy a corolla ts-ből idáig jutsz :) gratulálok!

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.05.31. 18:56:59

Jó kis cikk, a sok fosbukos linkel nem tudok mit kezdeni, de a képek, írás fasza!
süti beállítások módosítása