Tunexcom

Tuning, ahogy mi szeretnénk

Nem szeretjük a kék ledet, sem a neont. Nem hiszünk csupán a sport légszűrőben, és a nagy felniben. A tuning nem ez, hanem valami más.

Friss topikok

  • Dániel Végh: Szia! Jelenleg még csak elmélkedem az autóm turbósításán, meg hogy mit lehetne kihozni belőle. Az ... (2018.06.14. 22:40) ECU tuning és turbósítás - a kezdetek
  • enpera: Jó kis cikk, a sok fosbukos linkel nem tudok mit kezdeni, de a képek, írás fasza! (2017.05.31. 18:56) Celica GT4 ST205 Time Attack car
  • hofi601: Szerintem egy "benzinvérű" "autóbuzi", azért télen sem unatkozik, és tud mit kezdeni magával. Mond... (2017.02.25. 10:50) Magyar Time Attack 2017
  • Martin Kay: @SzuTi: Szia! 350z track edition, alap 286 lovas. Lehet, utána nézek ennek a Time Attack mókának,... (2017.01.10. 00:07) Celica GT4 ST205 reloaded
  • szecseiadam: Erno az intivel kezdi megismerni a palyat es full utcai AD08-akkal ment, egy semi vagy full slick ... (2014.08.23. 17:14) Magyar Time Attack III. Hungaroring Kupa

Linkblog

ECU tuning és turbósítás - a kezdetek

2011.03.17. 07:29 :: Bartrender

Őszintén bevallom, már régóta szemezgettem néhány jól ismert gyártó előre megírt programmal forgalmazott ECU-jaival (Engine Control Unit: Motorvezérlő Egység, ejtsd:eku) a nemzetközi aukciós oldalakon. Mivel –mint megannyi korabeli japán sportautó– a saját Celica GT-four-om is híres arról, hogy viszonylag jelentős erőtartalékot hagytak a mérnökök a motor tervezésekor, ami arányait tekintve kevés munka és pénz befektetésével, könnyen elővarázsolható. 

Állítólag a varázslat legköltséghatékonyabb módja egy kipufogó rendszer csere (ezen már túl vagyunk) és egy, az autómhoz gyártott előre felprogramozott, plug and play (dugd be és játssz) tuning ECU beszerelése. Az ilyen ECU a gyári helyére könnyedén beépíthető, mivel ugyanolyan csatlakozói vannak mint az eredetinek, csak ezen a mérnökök által kifejlesztett, optimálisabb vezérlési program fut. A nemzetközi aukciós oldalakon és fórumokon megközelítőleg 40-50 lóerő többlet teljesítményt és kedvezőbb fogyasztást ígérnek.

Valljuk be, ez nagyon csábító és szinte hihetetlen, hogy ezt a 2 dolgot egyszerre produkálja az autónk egy mindössze pár perces, bárki által elvégezhető művelet befejeztével, egy nagyobb átépítés költségének töredékéből. Kicsit hitetlen is voltam ezzel kapcsolatban, de ugyanakkor valahol megnyugtató is volt egyben, hogy ha nagyon megszoknám azt a cirka 250 lóerőt ami alaphelyzetben a rendelkezésemre áll, akkor egyszerűen, komolyabb beavatkozás és a motor élettartamának érdemi csökkentése nélkül karcolhatnám alulról a háromszázat.

Mivel nyakunkon a tavasz és – nem túl drágán – szeretnék fejleszteni valamit, így arra jutottam, hogy felkeresem Varga Roland barátunkat, a programozó mágust, hogy kicsit beszélgessünk az ECU tuning témáról. Szerettem volna tisztán látni a lehetőségeket, előnyöket, hátrányokat és persze a költségeket.

Rolandról tudni kell, hogy folyamatosan szerel, programokat, beállításokat tökéletesít, és egy 20 percesre tervezett beszélgetésből nagyon könnyen lehet bő 40 perces úgy, hogy közben ömlenek a sztorik és érdekességek. Profi a srác, de ezt már Szuti Kompresszoros Corolla TS-ének programozása során is tapasztaltuk.

A kellő tudásalapot már az egyetemi évek alatt megszerezte, hiszen a BME-n végzett. Később olyan játék szoftver használatával kezdett elmerülni mélyebben a tuning világában, amivel virtuálisan motorokat lehetett építeni, majd ezen keresztül ismerkedett meg a wankel motorokkal is.

Mindez bő 10 évvel ezelőtt kezdődött. A Wankel motorokban rejlő lehetőségek annyira lenyűgözték, hogy később egy saját Mazda RX-7-est vásárolt magának, amit -szinte az elsők között itthon- elkezdett a saját ízlése szerint építgetni.

Annyira jól sikerültek ezek az átalakítások, hogy azon vette észre magát, hogy a klubtársai is rendszeresen kikérik a tanácsait. Sokszor együtt is szerelgettek majd addig fajultak a dolgok, hogy gyakran teljesen idegen emberek hívták már fel, hogy segítsen nekik megépíteni a saját autóikat és adjon tanácsokat. Innen egyenes út vezetett odáig, hogy ma már sok profi autóversenyző is őt kéri meg a programozásra. 

Elég nehezen sikerült megtalálni a rejtekhelyét, de végül odaértünk a garázshoz, ahol a kis hely ellenére 3-4 Mazda RX8 motort találtunk letakarva és vagy 2 másikat darabokban az egyéb, az építkezéshez szükséges kiegészítő alkatrészekkel együtt.

Meg is beszéltem gyorsan Rolanddal, hogy rögzítem az elhangzottakat, hogy az érdekességeket megoszthassuk a tuningra éhes betegtársainkkal is. Kezdésnek rákérdeztem arra ami már szintén régóta mozgatja a fantáziámat, miszerint igaz-e, hogy az autóm turbónyomása büntetlenül megemelhető a gyári 0,7 bar-ról akár 1.0-1.1 bar-ig úgy, hogy az nem tesz kárt a motorban és a gyári ECU le is tudja kezelni ezt a változást.

A válasz pofon egyszerű. Mivel a gyári ECU programozásánál a mérnökök hagytak elég jelentős tartalékot és 1.1 bar-ig megírták, így működik a fent említett turbónyomás emelés. Azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy ha megemeljük a turbónyomást mondjuk 1 bar-ig, és bármilyen hiba közbejön amitől a turbónyomás hirtelen megemelkedik, akkor automatikusan letilt az ECU és ledadog az autó, megvédve így a motort a komolyabb meghibásodástól.

Viszont ha ez a tiltás pont egy padlógázas előzésnél jelentkezik, akkor az esetlegesen szemből érkező járművel történő találkozás nem feltétlenül használ az egészségemnek. Miután ezt megbeszéltük gyorsan el is vetettem a további csiganyomás emelés lehetőségét, így marad a jelenlegi 0.9 bar.

Olyan is történt már, hogy egy kompresszoros Swift Sport tulajdonosa inkább turbóra váltott és ezért egy típustársnak eladta az egész kitet, gondolván, hogy az ő gyári ECU-ja is vezérelni tudja majd a rendszert. Mivel a 2 autó évjárata nem volt azonos és a Suzuki némi módosítást eszközölt az autó ECU-ján abban az 1 évben, így nem működött a másik autóban ugyanaz a kompresszor kit.

Olyan is előfordult, hogy évjáratra is azonos Suzuki Swift turbó kit+írható ECU kombó cserélt gazdát, de a 2 autón eltérő kipufogó rendszer volt és ezért a beszerelés után módosítani kellett a programot, mert betöltésnél eldúsult, részterhelésnél, betöltésnél pedig elszegényedett a keverék. Ezért is nagyon fontos, hogy ha az ember arra vetemedik, hogy ilyen irányban fejleszt és írható ECU-t vásárol, akkor mindig az adott autóra legyen egyedileg megírva a program, még akkor is, ha ugyanolyan típusban volt előtte.

Fontos, hogy ha például Japánból rendelünk olyan írható ECU-t, amin már van egy előre megírt program, akkor győződjünk meg arról, hogy a hazai kereskedelmi fogalomban kapható üzemanyagokkal is működik, mert sajnos rendszerint ezek az ECU-k a japánban kapható, 107-es oktánszámú, prémium üzemanyagokra lettek felprogramozva és ezért a Magyarországon kapható százas benzinnel nem tudják hozni az elvárt eredményt. Így én is eldöntöttem, hogy nem próbálkozom a poszt elején már említett előre programozott, tuning ECU-val. Biztos ami tuti alapon.

Írható ECU-nak egyébként 2 alaptípusa létezik. Az egyik a piggyback-nek csúfolt, amelyekkel a gyári motorvezérlő jeleit módosítják, valamint létezik az úgynevezett standalone ECU, amivel gyakorlatilag minden motorvezérelési paramétert tudunk módosítani úgy, hogy nem a gyári motorvezérlő jeleit változtatjuk meg vele.

Hogy kinek melyik az ideálisabb az nagyban függ az elérni kívánt céltól. Ha például egy régebbi versenyautóba szeretnénk írható ECU-t, akkor jobb választás egy standalone. Ha az utcai autónk minden kényelmi funkcióját meg szeretnénk tartani, mint például az autópályán használható követési távolság tartást, akkor célszerűbb egy piggyback, mert egy standalone ECU beszerelése után az ilyen jellegű kényelmi extrákat nem tudná többé az autónk, csak a gyári vezérlő egységgel.

A legtöbb japán autógyár által fejlesztett szívó motorokban hagytak annyi tartalékot a mérnökök, hogy elbír egy kisebb turbót is, sőt még a benzinpumpák is alkalmasak a megnövekedett üzemanyagigény ellátására. Viszont ismerünk olyan turbós Mazda RX-8 versenyautót, ahol a turbósítást és az etanolos használatot már nem bírta az üzemanyag pumpa. Hétvégén egyébként igyekszünk mi is ott lenni, amikor ezt az autót fogják programozni Rolandék és talán egy érdekes videót is tudunk majd készíteni. 

Szóba került egy olyan turbós Suzuki is, melynél a gyári 93 lóerős 1300 köbcentis motort turbósította Roland és a gyári ECU-val, plusz piggyback is stabil 160 lóerős teljesítményt ért el. Ezzel az autóval azóta már több mint 50000 kilométert tettek meg és hibátlanul teljesít. Azért ilyenkor az ember elgondolkodik, hogy vajon a fékeket és a futóművet is módosította-e a tulaj, mert ha ezek mind kimaradtak, akkor nagyon veszélyes lehet az autó.

Ha valaki turbósítja az autóját vagy kompresszort építtet bele és több lépcsőben szeretné elérni a végcélként kitűzött teljesítményt, akkor a kiegészítőket mindenképpen úgy vásárolja meg, hogy a majdani legnagyobb teljesítményt is ki tudják szolgálni azok. Ilyenek például az injektorok, csövek. Az előre gyártott turbó kit-ek helyett válogassuk inkább össze egyenként az alkatrészeket, kiegészítőket a teljesítmény függvényében, mert akkor biztosabb, hogy úgy fog működni a rendszer, ahogy mi szeretnénk.

Az ECU programozása előtt fontos eldönteni, hogy a lóerők növelése vagy a nyomaték növelése inkább a célunk. Rolandot legtöbbször drifterek és utcai autósok keresik meg, hogy segítsen az optimalizált teljesítmény vagy nyomaték növelés elérésében. Egy driftautó esetében a legfontosabb a nyomaték növelése, amihez mindenképpen dúsabb keverékre van szükség, hogy a nagyobb kerekeket is könnyedén elforgassa.

Mivel már úgyis ennyire belefolytunk a turbó/kompresszor beépítésekbe, ezért rákérdeztem egy ilyen átalakítás megközelítő költségeire és időigényére is.
Turbósításra legalább 1-2 hetet kell számolni, ha megvan előre minden alkatrészünk. Ha valami hiányzik akkor értelemszerűen ez tolódhat. Ha mondjuk egy utcai 150 lóerős autót szeretnénk 250 lóerő környékére felhúzni turbó beépítésével, akkor nagyjából 600.000-800.000 jó magyar forintot kell összespórolnunk és számolnunk kell a dollár árfolyamának változásával is, amely sok alkatrész árát befolyásolja. 

A tuning alkatrészekkel foglalkozó oldalak tele vannak kínai turbó szettekkel, de Roland véleménye szerint ha hosszabb távra tervezünk akkor csak az intercoolert és annak csövezését érdemes esetleg kínai forrásból beszerezni. Ha minden mást kizárólag megbízható forrásból szerzünk be és hozzáértő szakemberrel végeztetjük a programozást is, akkor hosszútávon, problémamentesen tudjuk élvezni az autónkban rejlő lehetőségeket.

Az egyetlen veszélye egy ilyen átalakításnak, hogy az esetek többségében egy rövid idő elteltével már kevésnek érezzük az elért eredményt és egyre erősebb autót szeretnénk építeni. Mondtam én, hogy olyan ez mint a drog. Aki egyszer belekerül, az nem menekül.

Címkék: turbó tuning wankel ecu tunexcom

68 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tuning.blog.hu/api/trackback/id/tr472745035

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pzs_00 2011.03.17. 09:26:37

Szemelyesen nem ismerem Rolandot, de par honapja hivtam egy elado Emanage-el kapcsolatban. Nem volt elerheto de par oran belul visszahivott mint ismeretlen embert es bo fel orat beszelgettunk. Nagyon hasznos tanacsokat adott bar turbositasra nem adom be a derekam... egyelore :).

Jay350i 2011.03.17. 10:25:04

szia tudnék ajánlani a turbósitás alapvető dolgaival kapcsolatosan egy MAGYAR nyelven íródott ismeretterjesztő célú fórumot, sok hasznos dolog van benne, a dologban igencsak jártas emberek írták, jó olvasgatást!
www.powerfanatics.com/forum/viewtopic.php?t=563

Mazlee 2011.03.17. 11:36:23

total Respect Rolandnak!!!

és remélem holnap nem fog esni és tudunk progizni lóerőket :)

danixxx 2011.03.17. 12:25:55

És mindez sajnos adócsalásnak minősül.

Bambano 2011.03.17. 13:03:04

angol szaknyelvben is jártas tudja, hogy a plug and play nem dugd be és játssz, hanem dugd be és játszik, pontosabban dugd be és működik.

nem azt jelenti, hogy bedugod és akkor kedved szerint szórakozhatsz vele, hanem azt, hogy bedugod, és további buzerálás nélkül működik.

Berkut 2011.03.17. 13:27:19

Egy jó szívó motornál nincs jobb :P

kurucz22 2011.03.17. 13:51:32

Ennek így elég barkácsszakkör íze van :-)
Ha Toyota és turbo, akkor Fejes Laci (RMS) összerakja, Kulinpapa beállítja oszt jóság van :-)

Bartrender 2011.03.17. 14:38:54

@Bambano: már látom, hogy kellett volna egy szmájlit írnom, hogy egyértelmű legyen, hogy nem pont szakfordítani akartam a kifejezést hanem kicsit tovább gondoltam :-)

zzoltan73 2011.03.17. 14:54:07

@danixxx: Adócsalás? Ugye nem a turbósításra gondoltál, hanem a le nem vizsgáztatásra? Az meg a tulaj feladata.

Roland! Gratulálok! Csak így tovább! :)

danixxx 2011.03.17. 15:00:35

@zzoltan73: nem a szerelő a saras ebben az esetben, hanem nyilván a tulajdonos. Tehát ha plusz lóerőket szeretnék a szekerembe, amit kiváló szakemberek meg is oldanak, adót csalok. Akkor persze elnézik, mikor a próbapadon a 20 éves járgánynak már csak 80%-nyi ménese mérhető, az nem csalás.

SAAB 2011.03.17. 15:37:25

Ez szép és jó, csak azt nem értem miért akar valaki 100-150 lóerős kocsira turbót, amikor olyat vehet gyárilag is. Az autód árából meg a +800 ezerből már vehetsz egy gyárilag erősebb gépet is. 250-300 lóerős gép akad azért eladó. :)
És akkor nem kell barkácsolni, ráadásul a futómű, fékek, stb is a megfelelő teljesítményhez van igazítva.

Mazlee 2011.03.17. 15:45:42

talán mert szereti a tipust de abból nincs erősebb?

Roland__ 2011.03.17. 15:56:25

@kurucz22: jol ismerem Laciekat, Ferot, jobarataim. Tobb altaluk epitett autot programoztam, itt pont az a lenyeg,h az rms aranak felebol el lehet erni ugyanazt, bizonyos felteletelek mellett.

A kepeken az a "muhely" lathato, ahol a wankel motorokat rakjuk ossze, semmi koze a programozashoz. Itt vannak az alkatreszek, motorszerelo alvany, stb... A mo-i wankelezes nem igenyel nagyobb muhelyt, ebben a kis helysegben is igenyes es jol meretezett munkat csinalunk, erre megvannak a megfelelo referenciak, wankeles korokben utana lehet kerdezni. Jelenleg 5 rx-8 motor lathato itt osszerakva, 1 eppen felujitas alatt (ez lathato a kepeken, eppen szetszedes utani fazisban) es kb 2-3 motor alkatresznek. A motorok ki-be szerelese egy 5 beallasos muhelyben tortenik a 11. keruletben (racingworld.hu)

Tibyke 2011.03.17. 15:57:12

Azért mert akkor az már nagyon nem egyedi és csak a tied hanem bármikor szembejön az utcán egy másik!!!

kurucz22 2011.03.17. 16:21:55

@Roland__: Szia!
Bocsánat, bocsánat, nem szerettem volna sem vitát sem ellentétet szítani.
Én ezt a Celica GT-four-ra írtam, abban csodákra képesek.
Valóban büszke lehetsz a munkáidra, és az Rx-8-akra.
Még egyszer bocsi, ha félre ment a hozzászólásom.

Roland__ 2011.03.17. 16:26:52

@kurucz22: :) dehogy, semmi gond... en meg csak a "barkacsszakkorre" reagaltam :)

Epercsibe 2011.03.17. 16:38:08

Gratula a cikkhez. Tényleg olyan ez, mint a drog, nincs kiszállás :).

Egy X-Typeot bütykölök, 3.0V6. Most azon morfondírozok, hogy az XJR kompresszorát a szívó csonkba szeretném építeni, csak kis fordulaton nyomatéknövelés a célom. Nem lehetetlen a feladat, a kompresszor bontva olcsó és kisebb áttételezéssel gondoltam, hogy ne pukkanjon szét a blokk.

Egy dologban kérném ki a véleményed; ez a blokk magas sűrítéssel megy; 1:10.5. Mit lehet ezzel a legegyszerűbben szerinted tenni ? Nyilván a kompresszor megnövelné még ezt a sűrítési arányt is és itt a bibi.

Maga a kompresszor beépítés nem problémás, ahhoz még igazán megbontani sem kellene (bontott szívócsonkba heggesztett kompresszor), bármikor visszaépíthető maradna gyári állapotra, de a dugattyúkhoz/hengerfejhez nem nyúlnék szívesen.

Bartrender 2011.03.17. 16:46:17

@kurucz22: A GT Four is jó kezekben van... ;-)

SzuTi 2011.03.17. 16:57:16

@Epercsibe:

Nekem egy corollába volt egy kompresszor és a gyári 192 lóerő után 235 lett felprogramozva. Egy másik fajtájú kompresszorral ugyanezt a motort használja a lotus is az exige cup 260-ban és ugyanez a gyári motorbelső. Tehát nálam nem kellett semmit sem cserélnem a motorban. Turbósításnál már kellett volna...

SzuTi 2011.03.17. 17:06:02

szóval corollában...:-)

Epercsibe 2011.03.17. 17:10:54

@SzuTi: igen, én is kb ekkora teljesítmény növelést szeretnék, az alsó nyomaték lenne fontosabb, mert akkor induláskor jól kijönne a 4x4 előnye.

A 192->235LE-hez kellett Nálad intercooler és olajhűtő a kompresszorra ? Az XJR-nél mindkettő van, de az X-Type motorterében nincs valami sok hely.

zzoltan73 2011.03.17. 17:18:14

@danixxx: Nem csalsz adót, ha utána becsületesen elmész és levizsgáztatod, forgalmiba bejegyezteted.

SzuTi 2011.03.17. 17:21:16

@Epercsibe:

Igen, kellett és olajhűtő volt is a szettben. Ennek ellenére hatalmas hőt termelt a kompresszor és a kipuffrendszert cserélni is kellett, mert leégette.

-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg! 2011.03.17. 17:58:12

@zzoltan73: na AZT próbáld meg keresztülverni a tisztelt hozzáértőkön, hogy te most beépítettél egy komplett vízkört+olajkört+levegőkört a turbónak..
itthon nem fog menni. még egy kurva felnit se lehet rendesen lepapírozni, nemhogy egy otthoni turbósítást. :)

ocsisajt78 2011.03.17. 18:09:45

Ez jo volt!

Remelem meg elmelyedtek a temaban azert! :)

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.03.17. 18:28:41

Szuper cikk! Roland tarkóján nem volt USB csatlakozó? Kéne, ami a fejében van.

Trolloszlán 2011.03.17. 18:59:03

Helló!

Csak néhány észrevételem lenne:
ha komoly tuningot akar valaki elérni, ahhoz mindenképpen standalone ECU kell. Ez tény. Az pedig nem törvényszerű, hogy egy ilyen ECU-val le kell mondani az autó minden kényelmi szolgáltatásáról. Nagyon sok termék ma már képes ezeket is kezelni, az áruk viszont ennek megfelelően nem is alacsony, sokszor egy tizenpáréves kompakt autó árával vetekszik (nem beszélve az ezek mellé szükséges további kiegészítők/alaktrészek áráról). Tisztességes eredményhez azonban az idő mellett sok pénzre is szükség van. Nem mellesleg ehhez kell egy megfelelő programozó is, amiből Magyarországon nem igazán sok van. Hozzátenném, hogy ez a - magukat profinak tartó - autószerelőkről pláne elmondható. Láttam már egy két "mestermunkát" ilyen kezekből, amikért a kedves - sajnos hülyének nézett, hozzá nem sokat értő tulajdonos - igen komoly összegeket fizetett, ami nem igazán állt arányban sem az elvégzett munka minőségével, sem az eredményével. A sok igénytelen gányolás, kendácsolás, amit néhányan kiadnak a kezük alól motortuning néven, elborzasztó, ugyanakkor nagyon jól megélnek belőle, mert sajnos autós körökben csak néhány név van, akik a köztudatban benne vannak. Hosszútávon megbízhatóan működő, a kellő igényeket kielégítő produktumot azonban amelyekjez ezen "mesterek" a nevüket adták, még nem láttam. Ez pedig - ismerve a költségeket - igen sajnálatos. Őszintén kívánom, hogy ti ne essetek ebbe a csapdába, bár a cikk alapján némi kétely már megfogalmazódott bennem, de erre hamarosan úgyis fény derül majd. Sok sikert!

Tomcy 2011.03.17. 19:05:14

"Szóba került egy olyan turbós Suzuki is, melynél a gyári 93 lóerős 1300 köbcentis motort turbósította Roland és a gyári ECU-val, plusz piggyback is stabil 160 lóerős teljesítményt ért el. Ezzel az autóval azóta már több mint 50000 kilométert tettek meg és hibátlanul teljesít."

Ez a kitt most került át egy másik swiftbe és ha minden jól ment akkor ma progizta fel Rolnad.
Ja és van alatt jobb futómű és jobb fék is. :)

Tomcy 2011.03.17. 19:15:55

@Trolloszlán: Rolandot én is ismerem és hidd el profin érti a dolgát, én speciel nem bíznám másra a kocsim programozását.

Értsd úgy hogy ő nem hiteti a sok tudatlan embert hogy az 1.4-es szívó kocsijukból chiptuninggal +10Le-t lehet kihozni, meg hasonló eszement dolgokat.

Trolloszlán 2011.03.17. 19:28:09

@Tomcy:

Én sem az 1.4-es Opel Astrás/Seat Ibizás streetracer-ekre céloztam a hozzászólásomban. Az ő lehúzásukra ott van(nak) a LED-es spricniket, kazánlemez kinézetű gumiszőnyegeket és kínai vackokat áruló cég(ek). Egy azonban biztos: ha autóépítés, és komoly tuning, akkor a főváros környékét igen nagy ívben elkerülném... Túl sok az összefonódás, vagy kissé élesebben fogalmazva: eléggé belterjes az ottani társaság.

Érdekes 2011.03.17. 20:29:40

@Trolloszlán: Rolandéknak ahhoz aztán vajmi kevés közük van.Egyébként nem tudom miből gondoltad a cikk alapján, hogy ESETLEGESEN,NETÁN a kendács csoportba tartozik/tartoznának, ez minimum nevetséges.Főleg úgy, h nem ismered őt sem...bár oda bigyesztetted, hogy majd kiderül, de szerintem így absolute referencia-ismeretség-tapasztalat nélkül, fölösleges hülyeségeket összehordani.Persze, egy minimális előítélet és bizalmatlanság nem árt, de sztem ez itt pont hogy nem jött le..ha már esetleg a kendácsolókkal van némi tapasztalatod, akkor tudhatnád.

tlacka 2011.03.17. 20:53:43

Venni kell erősebb autót és nem gányolgatni.

MM. 2011.03.17. 20:55:34

Nekem 1,8as fordom volt, én is tuningolni akartam, szerettem volna turbót, vagy mondeo v6 motort beleapplikálni, de aztan átgondoltam. Eladtam, hozzáraktam 200 ezret és vettem egy V8as BMWt.. ez a legolcsóbb tuning 105->286LE. És megvannak alapbol a nagy fékek, és minden ami kell ilyen teljesítményhez. Mindenkinek ajánlom aki olcsón szeretne tuningolni, akinek sok pénze van az keresse fel a szakembereket!

OrbanseggenLorincz 2011.03.17. 21:25:36

én is gondolkodom az erősitésen, de szerencsére nekem csak programozni kéne... 5-ös GTI 200 lovát vajon meddig lehet biztonságosan huzni? én olyan +30-40 lóerőre tippelek, legalábbis amiket olvastam eddig ezt mondták... vajon mennyibe fájhat egy sima programozás? szivesen raknék egy diszkrét bov-ot is bele :)) ahhoz pedig elengedhetetlen az ecu buzulás, akkormár jöhet pár paci is :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.03.17. 21:31:32

Hajjaj! Jönnek majd a 10 ezerből +100 lóeőt akarók :)

Remélem eléggé fogjátok hangsúlyozni az ésszerű határokat, amit meg lehet tenni egy autóval...

Érdekes 2011.03.17. 21:37:36

@Tomcy: Nem tudta egybe eladni a kocsival?mennyiért ment a kit?500? :D

SzuTi 2011.03.17. 22:02:43

@ColT:

Mindenképpen azon leszünk, hogy reálisan mutassuk be a dolgokat. Ennek ellenére ugye nagyjából mindent meg lehet építeni, csak kellő fanatizmus és pénztárca kell hozzá, tehát vannak menthetetlenek is:-)

SAAB 2011.03.18. 09:00:38

Wonder, a vw 200 lóerős turbóját felchippelik (szerintem te erre gondoltál) 240 pacira gond nélkül. 100 ezer ft körül, van olcsóbb is de én azt kihagynám...

Amúgy a chippelés meg az programozható ecu az két külön dolog ám...

A bovhoz meg nem kell semmit sem módosítani, kiveszeded a gyárit és berakod a bov-ot, ha hibát jelez az ecu (nálam is ez volt mert figyeli a tömitetlenséget) akkor a kétutas bov (50% visszavezetés és 50 % szabadba) a megoldás és nincs vele gond. Ez ügyben javaslom a www.tuningaruhaz.hu-t, én velük csináltattam és jó.

pzs_00 2011.03.18. 09:51:10

@SAAB: "Ez szép és jó, csak azt nem értem miért akar valaki 100-150 lóerős kocsira turbót, amikor olyat vehet gyárilag is. Az autód árából meg a +800 ezerből már vehetsz egy gyárilag erősebb gépet is. 250-300 lóerős gép akad azért eladó. :)
És akkor nem kell barkácsolni, ráadásul a futómű, fékek, stb is a megfelelő teljesítményhez van igazítva."

Azert ha eveken keresztul "tuningolsz" egy autot akkor az azert kicsit mas dolog mint egyszercsak atulni egy teljesen mas, erosebb autoba. Ami melletted epulget es egyre jobb lesz az kicsit jobban hozzano a szivedhez, mint egy olyan ami barki szamara elerheto gyari allapotban meg akkor is ha esetleg sokkal gyorsabb es erosebb. Egy gyari 2-300 loeros autorol mindenki tudja, hogy mit tud es barmikor szembe jon veled az utcan. Aminek Te duplazod meg a teljesitmenyet es modositod hozza a futomuvet es fekeket az nagy valoszinuseggel egyedi lesz... :).

Persze sokkal nehezebb eladni, stb. de senki sem azert vesz autot es kolt ra egy kisebb vagyont, hogy vegul eladja (bar sok esetben ez a vege :S).

lapomi (törölt) 2011.03.18. 09:58:09

Ugye számlát adnak? Valamiféle garancia van a nagy tiszteletet érdemlő adott szó és referenciák mellett? Milyen szerszámokat, mérőeszközöket stb. használnak? Az elvégzett munkák utókövetésére figyelnek? Honnan szerzik a szükséges alapvető információkat? Ha teszteket nem is, ugye szimulációkat azért végeznek, az egyébként megint roppant nagy tiszteletet érdemlő tapasztalat mellett? Az emisszió ugye bármely üzemállapotban hozza a gyári értékeket?

Szkotti 2011.03.18. 11:03:49

@Bartrender: A poszthoz csak még egy szőrszálhasogatást hadd írjak: az ECU ejtése szerintem inkább "íszíju", de ha a HBO-t "hábéó"-nak ejted, és nem "édzsbíó"-nak, akkor nem szóltam.

Azok meg, akik a legalitást, adócsalást emlegetik, azok gondolom a paicon vett almáról is kérnek számlát, és az elmúlt években nem ittak házipálinkát...

Roland__ 2011.03.18. 11:13:00

@SAAB: ez az osszeg nem csak a 150LE-s, 1M Ft-os autoknal igaz, hanem ugyanugy egy 10M-os vagy eppen gyarilag 200-300LE-s autokra is... pl rx-8 gyarilag 231LE, turbositva 450LE es 800e-bol meg volt a muvelet (2 versenyautonal is).
Sot, 1.5M-bol egy gyarilag 241LE-s auto, most kozepes nyomason 520LE es napi hasznalatban van, immaron 3 eve. Ebbe a 1.5M-ba beletartozik a vizhuto, kuplung, stb is

Roland__ 2011.03.18. 11:18:04

@lapomi: megfelelo meroeszkozok allnak rendelkezesre,hiszen ezek nelkul nem lehet tokeletesre programozni semmit, gari, szamla is van, a meretezes vegett bizony van,h cae szimulaciot csinalok.

A tipikus "magyar" hozzaallas viszont zavar (miert hihetetlen,h lehet normalisan is epiteni????)

Bartrender 2011.03.18. 11:56:06

@Szkotti: teljesen igazad van, de azért írtam inkább "magyarosan" mert így került be itthon a köztudatba. Aki meg angolul beszél róla az ismeri az angol "éjbíszít" is ;-)

SAAB 2011.03.18. 12:04:49

Lehet akkor félreérthető volt amit írtam. Nem a tuningolással van bajom, meg az egyediséggel. Ezeket én is szeretem, pl ezért járok Saab 9-5-el és nem A6 Audival vagy BMW 5-el (nem leszólom ezeket csak sok van belőlük). És nekem a gyári 260 lóerő sem volt elég. azt is feljebbvitettem kicsit (most 285).
Csak itt felmerült 1,3-as Suzuki, meg Opel Astra, és számomra ez érthetetlen hogy valaki képes ezekre ennyit költeni.
Amúgy a nagy kedvencem a Nissan Skyline R34, csak sajnos nem tehetem meg hogy két autót tartsak fenn, és az meg azért napi használatra nem lenne jó, meghát a család se férne bele. :)

pzs_00 2011.03.18. 12:15:44

@SAAB: "Csak itt felmerült 1,3-as Suzuki, meg Opel Astra, és számomra ez érthetetlen hogy valaki képes ezekre ennyit költeni."

Bar nincs a felsoroltak kozott, de en is ezen taborba tartozom. Egy kisebb vagyont koltottem mar ra es meg valszeg fogok is. Olyat vagy hasonlot mint ami Neked van nem engedhetnek meg magamnak a fenntartasi koltsegek es benzin arak miatt. Kis penz kis foci... :)

lapomi (törölt) 2011.03.18. 13:38:37

@Roland__: Egyszerűen kérdeztem, a nyilvánosság ezzel is jár. Köszi a választ, esetleg kicsit többet, konkrétabban is írhatnál. Az információk megszerzéséről pl.

Trolloszlán 2011.03.18. 15:23:16

@SAAB:

És ugye azt se felejtsük el, hogy egy minőségi lefújószelepnél lehet állítani a nyitási nyomást is. Nem biztos, hogy egy pár ezer forintos kínai csodával sokra megy az ember. Hiába ad nagy hangot, ha mondjuk már épülő turbőnyomásnál magától nyit és kiengedi azt a nyomást, aminek még a hengerekbe kellene áramolnia... Ugyanígy érdemes a wastegate-et is leellenőrizni, hogy milyen nyomásértékre van beállítva.

ZZE120EL 2011.03.18. 23:31:17

Sziasztok!

Tetszett a cikk és én is ismerem személyesen Rolandot, amit leírtak róla az az utolsó szóig igaz.
Sajna a Mazda Magyarország nem áll a helyzet magaslatán a wankelek terén de Roland megoldja helyettük (is) a gondokat :))

"Ha egyszer felhívod Rolandot készülj fel a magas telefonszámlára :)))"

Hogy miért turbósít vagy tuningol valaki ?
Nyilván a + HP-kért de nem csak ezért. Hanem azért is mert egyedi autóban ül olyanban amilyen senki másnak nincs.
Ezt csak az érti meg akinek ilyenje van. Igen el lehet adni mindent ma minden eladó de ha így lenne mindennel akkor akár a fejlesztés is megszűnhetne a vállalatkonál mert egyszerűbb azt mondani, emberek vegyetek mástól ha erősebbet akartok mi csak ezt tudjuk és kész. Így sose jutnánk előrébb.

Ennyi erővel azt is megkérdezhetnék, hogy a küzdősportolók vagy a testépítők mi fenének edzenek amikor így sincs semmi bajuk. Meg kell tőlük kérdezni miért :)

Ráadásul szerintem egy alap kocsival + tuninggal jobban jár az ember mert amellett, hogy megismeri a saját autóját a majdani szervizelési fázisokat is egyszerűbben letudja majd és tudja majd azt is melyik alkatrészt, olajat, szilentet pl., bontott cuccot, tartozékot stb. hol és kitől kell megvenni. Ezek fontos információk ám csak ezeket pénzért nem lehet megvenni ezeket ki kell járni.

Tomcy 2011.03.19. 11:30:38

@Érdekes: Kb igen.
Nem tudom miért nem adta el egyben, szerintem azért mert senki nem venne meg egy olyan kocsit itthon, mert mindenki azt hiszi, hogy szét van vágva, meg biztos 10L-t eszik.

Tomcy 2011.03.19. 11:37:14

@SAAB: Pl a suzuki egy megbízható igénytelen kocsi, és a régi újnak már nagyon jó a töréstesztje is, plusz nagyon olcsón hozzá lehet jutni.
Pl egy 1.3-ast megveszel 1,3 milláért + turbó kit 700ft, és akkor van egy 3-4éves 170Le 1tonnás kocsid 2misiből. Szerintem ennyi pénzből ilyen korú és ilyen menettulajdonságokkal rendelkező kocsit nem tudsz venni.

SzuTi 2011.03.19. 11:48:40

Azért az inkább 2.5 milla, mert ha turbósítasz, nem ártana egy féket és valami rendes futóművet is az autó alá tenni. Sajna láttam már turbós Suzukit borulni az Euroringen, csak mert ezek a dolgok nem voltak meg benne. Nem nézett ki jól...

pzs_00 2011.03.19. 16:02:50

Tuningot a "foldon" kell kezdeni. Abbol nagy baj nem lehet...

Valaki más 2011.03.19. 19:57:30

A cikkben említitek, hogy valami virtuális motorépítő programmal ügyködött. Mi volt az???

Dr Corolla 2011.06.29. 01:32:15

Akkor valaki írja meg legyen szives,hogy ki csinál megbízhatóan jó progi írást pl 1.6 vvt-i Corollára!!Szuti?! :) thx

SzuTi 2011.07.04. 17:17:36

@Dr Corolla:

Hali.

Itt Roland tudja ezeket nagyon jól, akiről a cikk is szól.

Dr Corolla 2011.07.05. 23:21:44

@SzuTi: sajnos nem tudom az elérhetőségét :( Kérlek írd meg vagy ha szombaton Kakucson megvitatjuk a kérdést,nekem az is jó!thx

Luciene85 2012.03.20. 17:26:57

@Tomcy: Szia. Most olvastam hogy tavaly márciusban beszerelésre került a turbó kit a kocsidba. Érdeklődni szeretnék a folyamatról, mi volt a teendő.... meg a többi. Azaz minden ami vele járt érdekelne mert én is szeretném megcsinálni a Suzimat Turbósra. Szóval el kellene egy kis segítség.

Tomcy 2012.03.20. 18:35:45

@Luciene85: Szia! Nem az enyém lett turbósítva, hanem egyik márkatársé, de nagy szívás hidd el, én nem vágnék bele a helyedben!
Inkább vegyél egy Colt 1.5t ami gyárilag is turbós, aláraksz egy kipuffot meg szűrőt, meg egy chipet(nem kókány szart) és 200le.

Ha sportod van és azt akarod tuningolni akkor kipuff, direktszűrő, csináltatni kell egy veztengelyt hozzá meg egy greddy ecu. Ez a drágább megoldás de nem lesz tőle hengerfejes a kocsid.
Ja és 1.3-1.5-öt nem akarj tuningolni, csak SS-t mert nincs értelme.

Tavarnai Gergely 2013.01.07. 19:16:06

Sziasztok!
Tudna valaki abba segíteni h a Varga Roland (rx8 guru)merre felé dolgozik/hol van műhelye mert van pár problémám a kocsival és gondoltam ö jobban ért hozzá mint egy normál autószerelő.Előre is köszi a választ.

Bartrender 2013.01.07. 20:46:55

@Tavarnai Gergely: A fenti kommentlők között megtalálod Rolandot is. Szerintem dobj neki egy üzenetet és egyeztessetek ;)

Petróczki György 2015.01.13. 16:08:05

Hello Roland a segítségedet szeretném kérni rx8 ügyben halehetne kérni elérhetőséget?

Szegiswift 2016.01.15. 00:44:42

Lássuk csak szoval van egy swiftem kb 240 000 kmrel de 92 le nel szeretnek belole tobbet kihozni.az autoval ezer kmt jarok havonta 2x egyhuzamba mit tehetek h a motor sérülése nelkül plusz erőt csiholjunk ki előre is köszi az értelmes válaszokat

Dániel Végh 2018.06.14. 22:40:07

Szia! Jelenleg még csak elmélkedem az autóm turbósításán, meg hogy mit lehetne kihozni belőle. Az autóm hyundai sonata nf 2.4 162lovas. Utána olvastam, hogy ez a motor jól bírja a nagyobb nyomást is, sőt ugyan ilyen motorkódú autókat gyártották turbósan is,például hyundai genesis cupe 2.0T.Az érdekelne, hogy milyen teljesítményt lehetne kicsikarni az autóból és az milyen anyagi ráfordításával jár?
süti beállítások módosítása