Tunexcom

Tuning, ahogy mi szeretnénk

Nem szeretjük a kék ledet, sem a neont. Nem hiszünk csupán a sport légszűrőben, és a nagy felniben. A tuning nem ez, hanem valami más.

Friss topikok

  • Dániel Végh: Szia! Jelenleg még csak elmélkedem az autóm turbósításán, meg hogy mit lehetne kihozni belőle. Az ... (2018.06.14. 22:40) ECU tuning és turbósítás - a kezdetek
  • enpera: Jó kis cikk, a sok fosbukos linkel nem tudok mit kezdeni, de a képek, írás fasza! (2017.05.31. 18:56) Celica GT4 ST205 Time Attack car
  • hofi601: Szerintem egy "benzinvérű" "autóbuzi", azért télen sem unatkozik, és tud mit kezdeni magával. Mond... (2017.02.25. 10:50) Magyar Time Attack 2017
  • Martin Kay: @SzuTi: Szia! 350z track edition, alap 286 lovas. Lehet, utána nézek ennek a Time Attack mókának,... (2017.01.10. 00:07) Celica GT4 ST205 reloaded
  • szecseiadam: Erno az intivel kezdi megismerni a palyat es full utcai AD08-akkal ment, egy semi vagy full slick ... (2014.08.23. 17:14) Magyar Time Attack III. Hungaroring Kupa

Linkblog

Time Attack Reloaded

2012.02.21. 11:00 :: SzuTi

Avagy az amatőr időmérős versenyek elterjedése kis hazánkban.

Kisebb szünet után a lassan kezdődő 2012-es autós szezon előtt újabb poszttal jelentkezünk. Mint már megszokhattátok, a gyors, tuningolt utcai autóktól kezdve, az amatőr pályaversenyzésig, igyekszünk minden témában bemutatni a tunerek agymenéseit, fejlesztéseit és azokat a rendezvényeket, ahol ezekkel a csodákkal kiélheti magát a kedves tulajdonos. Legújabb posztunkban egy külföldön már elterjedt versenysorozat hazai formáját mutatjuk be, ez pedig nem más, mint a Time Attack. Hogy mi is ez pontosan:

Time Attack

Egy Japánból kiinduló verseny ágazat, ami a különböző tuningcégek épített autóinak megmérettetését mutatja be, legfőképpen a méltán híres tsukubai versenypályán, de Motegi és Suzuka is helyet kap a versenyek lebonyolításában. Itt forgatják, a sokak által ismert Best Motoring teszt és versenyvideókat is, ahol különböző gyári autókat hasonlítanak össze egymással, versenykörülmények között, 3, 5, 7 körös versenyeken. Sok száz videóból szemezgethetünk a legnagyobb videómegosztón, és hatalmas a választék az autók összehasonlításában is. Személyes kedvenceim között található ez a videó is:

 

A versenyt időmérés előzi meg, és a legrosszabb időt elérő autó indulhat a pole pozícióról. Különlegessége még, hogy külön kategóriában, súly, hajtás és nagy teljesítménykülönbséggel rendelkező autók is versenyezhetnek egymással és az eredmény sokszor meglepetés is lehet. Persze a verseny előtt bemutatásra kerülnek az autók adatai, mint súly, lóerő és a technikai módosítások is, mint fék, gumi, futómű. Ez egyébként nagy segítség lehet az itthoni tunereknek is, mivel a Japánból indított tuning irányvonalnál jobbat keresve sem találhatunk.

Akkor tehát Time Attack Magyarországon:

2007-ben Fömötör Gábor elhatározta, hogy az itthoni nem jól működő amatőr autós pályaversenyzésnek egy korrekt, jól  átlátható szabályrendszert épít ki és egy egységes, jó hangulatú versenysorozatot indít el, a hazai, megfelelő infrastruktúrával rendelkező versenypályákon. A szabályrendszer és a név, a már Japánból ismerhető Time Attack, ahol Magyarország leggyorsabb autóit versenytempóban láthatja az, aki kilátogat egy ilyen rendezvényre. Az élbolyban többnyire épített autók szerepelnek, de mivel külön kategóriákra van bontva a mezőny, így a kisebb költségvetésű autók és tulajdonosaik is élvezhetik az adrenalin és a benzingőz vegyülésének jótékony hatását.

 

 

 

 

 

 

 

Az időmérések általában 2 órásak és 25-30 autó vesz részt aktívan egy ilyen rendezvényen. A boxutca folyamatosan nyitva van és pályáktól függően, 20-25 autó lehet fent egy időben, a balesetek elkerülése miatt. Ez azt jelenti, hogy minden sofőr, a 2 óra alatt saját autójának állapotától függően mehet annyit, amennyit biztonságosnak tart. Az értékelésbe kizárólag a leggyorsabb megfutott kör számít bele és az értékelés is ez alapján történik. A legjobb köröket itt sem mindig a legerősebb autók futják. Sokat számít egy autó ereje, de a fék, gumi, futómű megfelelő választása és ezeknek a jó beállításával, egy gyengébb autóval is meglepetést lehet okozni akár a legjobb kategóriában is.

A kategóriák súly/lóerő alapján vannak számításba véve:

Sport kategória: 5.5-től nagyobb.

Pro kategória: 5.5-4-ig.

Race kategória: 4 alatt.

 

Ha valaki utcai használatra nem engedélyezett slick gumikat, komplett állítható sport, vagy versenyfutóművet használ, az -0.5 -0.5 módosítással van számítva a súly/lóerő arányhoz képest. Ez egy jól koordinálható rendszer, amiben csak annyi kiskapu van, ha a tulajdonos nem vallja be az autó tényleges teljesítményét, de mivel ez egy jól összeszokott társaság, csak ritkán van ilyen nézeteltérés és ez is könnyen kezelhető, mivel jó a kapcsolat minden egyes internetes autóklub kemény magjával, így ha valaki egy nagyobb módosításba kezd, azt rögtön már 20-30 ember is tudja, véleményezi. Az így terjedő információk pedig hamar visszajutnak ebbe a közösségbe, így gyorsan kiderül az igazság. Onnantól pedig nincs mellébeszélés, színt kell vallani.

A nevezőket két részre tudnám bontani. Vannak akik már profinak számítanak és minden apró részletre, beállításra figyelve, vezetéstechnikai tréningekre járva próbálnak meg faragni a saját idejükből és megközelíteni, megdönteni a Race kategória űridejeit. Itt olyan technikai tudás és tapasztalat áll a háttérben, ami megközelíti a profi szemléletet. Minden kérdésre van válasz, legyen az guminyomás, hőmérséklet, futóműdőlés. Kezdő autósként már csak emiatt is érdemes kilátogatni egy ilyen rendezvényre, hogy magunkba szívjunk az itt elcsent információkból egy kis tudást. 

 

Mellettük párhuzamosan autóznak azok a hobbisták, akik még nem veszik olyan komolyan ezt a dolgot, de a közutak helyett itt szeretnék kiélni a száguldási hajlamaikat és ez egy jó pont és lehetőség is. Ez a hozzáállás nagyjából addig tart, amíg az ember be nem kéredzkedik egy tapasztaltabb sofőr mellé, akár egy gyengébb autóba is és meg nem látja, hogy milyen féktávokat lehet venni a megfelelő ívek használatával és mennyivel jobb időt is lehet autózni. A másik lehetőség, hogy egy esetlegesen ugyanolyan autóval rendelkező cartárs, egy jobb gumiválasztásnak köszönhetően 2 másodperccel jobb időt tud autózni körönként. Ez meg ugye azért eléggé csípi az ember szemét és így akarva akaratlanul is bekerül az emberünk a jó öreg mókuskerékbe, ahonnan aztán nincs kiszállás.

Mindhárom kategóriában fontos, hogy az autók megfelelő műszaki felkészültséggel rendelkezzenek egy-egy ilyen verseny előtt, hogy a boxutca nyitása után csak maximum hűtés miatt kelljen megállni pár percre. Autónként, hiba nélkül, a 2 óra alatt, a Hungaroringen 20-25 kört lehet teljesíteni, ha a technika is úgy akarja és most egy nyári napról beszélek, ahol azért ilyenkor minden sokkal jobban melegszik és gyorsabban elhasználódik, kopik.

 

Eddig az itthoni versenypályák közül a Hungaroring, Pannóniaring és az Euro-Ring adott otthont a Time Attack versenyeinek, de ebben az évben tervben van, hogy a Slovakiaring is bekerül a versenynaptárba. Már volt alkalmunk kipróbálni a pályát és minden elfogultság nélkül mondhatom, hogy a 6 különböző nyomvonal, ami kialakítható, nagy lehetőségeket tartogat az amatőr versenyzők számára is. Hozzáállásban pedig a pálya vezetősége kellő nyitottsággal, elhivatottsággal és kompromisszumkészséggel várja vendégeit. 

Jogos lehet a kérdés, miért nincs állórajtos verseny, hiszen az a legizgalmasabb része a "versenyzésnek" ?

Az előbbiekben bemutatott videókban profi autóversenyzők tesztelik az autókat, komoly felelősséget vállalva az esetlegesen az autókban keletkező károkra. Tehát a rajtrácsos, állórajtos verseny biztonságtechnikai okok miatt nem lebonyolítható. Ezt a versenypályák sem engedélyezik például a bukócső hiánya miatt sem. Akármennyire is profinak számít már néhány sofőr, senki sem vállal felelősséget egy rosszul választott féktáv, kanyarsebesség, vagy előzési manőverből fakadó kellemetlenségért. Emellett ugye minden indulónak a szeme fénye a járgány, tehát nagy tökön szúrások lennének egy kisebb koccanás után is, ennek pedig senki sem örülne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Visszatérve az évhez, 2012-ben a www.timeattack.hu és a www.tunexcom.org csapata közös erővel vág neki ezeknek a rendezvényeknek, hogy minél jobb hangulatú és színvonalú lebonyolításban, egyre több versenyző hajlamú utcai autóst csábítsunk ki a versenypályákra és szorítsunk ki az utcai, vagy autópályás száguldásokból.

Legfrissebb információm szerint pedig a Totalcar és a Slovakiaring valami nagy dobásra készülnek. Részletekkel hamarosan jelentkezünk!

Címkék: porsche japán hungaroring best time evo subaru attack tuner impreza pole suzuka pozíció race slovakiaring euro ring tunexcom motoring tsukuba

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tuning.blog.hu/api/trackback/id/tr84097687

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sufnyi 2012.02.22. 08:35:04

Hemi 426 veri mindegyiket....gondolom. Félre a trollkodással. Kíváncsi vagyok a Slovakiaringen mit dobtok össze? Remélem valami nyílt napos őrültködés ahol benzin csurog az embernek még a füléből is.

Sopánka76 2012.02.22. 08:40:59

Mi az, hogy súly/lóerő? :o
Mértékegységet is adjatok kérlek, laikusok kedvéért.
(Mivel a nagyobb a komolyabb, gondolom inkább fordítva van, lóerő per tömeg, nem?)

Sopánka76 2012.02.22. 08:41:54

Bocs, nem fordítva, elnéztem, de a mértékegységet akkor sem értem. 100 Lóerő per tonna az egység?

SzuTi 2012.02.22. 08:47:36

@sufnyi:

A terv egy olyan program, ahol az összes itthoni autós ôrültsèg ès àgazat színre lèp ès mindenki jòl èrzi magàt!:-)

SzuTi 2012.02.22. 08:51:05

@Sopánka76:

Ha az autòd mondjuk 200 lòerôs ès 1230 kilò, akkor a Te szàmod a sùly elosztva a lòerôvel: 6.15. Ha valami bitang erôs autòd van, akkor ugyanez a szám lehet 4, vagy kevesebb is. Akkor a legjobb kategòriàba leszel rangsorolva.
süti beállítások módosítása