Tunexcom

Tuning, ahogy mi szeretnénk

Nem szeretjük a kék ledet, sem a neont. Nem hiszünk csupán a sport légszűrőben, és a nagy felniben. A tuning nem ez, hanem valami más.

Friss topikok

  • Dániel Végh: Szia! Jelenleg még csak elmélkedem az autóm turbósításán, meg hogy mit lehetne kihozni belőle. Az ... (2018.06.14. 22:40) ECU tuning és turbósítás - a kezdetek
  • enpera: Jó kis cikk, a sok fosbukos linkel nem tudok mit kezdeni, de a képek, írás fasza! (2017.05.31. 18:56) Celica GT4 ST205 Time Attack car
  • hofi601: Szerintem egy "benzinvérű" "autóbuzi", azért télen sem unatkozik, és tud mit kezdeni magával. Mond... (2017.02.25. 10:50) Magyar Time Attack 2017
  • Martin Kay: @SzuTi: Szia! 350z track edition, alap 286 lovas. Lehet, utána nézek ennek a Time Attack mókának,... (2017.01.10. 00:07) Celica GT4 ST205 reloaded
  • szecseiadam: Erno az intivel kezdi megismerni a palyat es full utcai AD08-akkal ment, egy semi vagy full slick ... (2014.08.23. 17:14) Magyar Time Attack III. Hungaroring Kupa

Linkblog

Born to Race: GT-Four ST205

2013.03.19. 11:50 :: SzuTi

Mint olvashattátok 2011 augusztusában, egy hosszú út után hazahoztam Rigából egy Celica GT-Four ST205-öt:

http://tuning.blog.hu/2013/03/18/riga_express

Eredetileg az volt a tervem, hogy meghagyom kiránduló és élményautónak. Gyorsan kiderült, hogy ez az irány nem fekszik nekem, és az adrenalin győzött. Így belefogtam egy kis átalakításba, hogy a nyílt napokon és a Time Attack versenyein is magamhoz és az autó tudásához képest is a legjobbat hozzam ki a dologból. Ez persze egy hosszú út, de meglátjuk, hova jutunk el vele. Most egy kicsit beavatok mindenkit abba, hogy merre indultam, és mik a céljaim a most következő szezonban az autóval és saját magam fejlesztésével.

306745_3051077456024_927156490_n.jpg

Már az első teszten, amikor még utcai gumikon mentem az Euro-Ringen, egész könnyen megközelítettem vele a régi autómmal semi slicken elért legjobb időmet, ami 1:27 volt. Akkor 1:30-at mentem minden komolyabb erőfeszítés nélkül, 2005-ös nyári gumikkal, gyári futóművel. Így arra gondoltam, hogy egy nyitottabb kipufogórendszer, rendes fékbetétek és egy állítható futómű még pont az a kategória, ami az óvatos tuning része, és még nem kell semmibe sem komolyabban belenyúlni. Ezt igazolva el is adtam az írható ecumat, mondván, hogy a motort, turbónyomást úgysem bántom majd. A gyári turbó és motor meg kényelmesen elbírja az 1.2 bar-os nyomást, amit még az ecu is le tud kezelni. Akkor éppen 0.9 baron töltött a turbóm, ami éppen eléggé szórakoztató volt ahhoz, hogy nagyban ezt ne akarjam változtatni.

Így hát belevágtam, és csináltattam egy rozsdamentes kipufogórendszert, az Skpower-es srácokkal, ami annyira jól sikerült, hogy a nyomás egyből felszökött 1.3 barra, és már ahogy hazafelé próbálgattam egy kicsit, kinyírtam a kopogásszenzoromat. Erre gyors megoldásként egy manuális turbónyomás szabályzót tettünk a kocsiba, ami a kellemes 1 baros nyomást tartja minden sebességi fokozatban.

Több nyílt napos fanatikustól hallottam, hogy az EBC Yellow Stuff betétekkel nagyon meg vannak elégedve, és nem is kopnak olyan túl gyorsan. Így megrendeltem az Ebay-ről és mondhatom, hogy lényegesen jobban fogtak, mint a gyáriak egy használt fúrt-mart tárcsával, amivel az autót vettem. Így már sokkal bátrabban mertem rendes féktávokat venni a Hungaroringen, ami a 100-as tábla előtti fékezést jelenti. Ez utasként belülről elég rémisztőnek tűnik, amikor 190km/h-ról 70km/h-ra kell lefékezni az 1-es kanyar előtt. Tehát nagyon stabilan fogtak még akkor is, ha komolyabb hűtés nélkül mentem 6-8 gyors kört.

DSC_9801.jpg

Az utolsó dolog, ami nagyobb fejtörést okozott, hogy milyen futóművet vegyek az autóhoz. Eredetileg elöl Bilstein gátlók, hátul gyáriak voltak. Bartender ezüst Celicájában D2 volt, de az utcára majdnem, hogy teljesen alkalmatlan, pályára viszont nagyon feszes, tehát jó választás lehetett volna. Amiről viszont ódákat zengenek, az a Tein Superstreet, de azt a többihez képest aránytalanul drágán árulja minden cég. Hatalmas szerencsém volt, mert találtam itthon egy használt jobbos autót, amit már egy éve nem tudtak eladni, és ez a futómű volt benne. Több hónapos telefonálgatás után végül is eladta belőle nekem a tulajdonos, persze fel kellett újítani, de még így is harmadáron tudtam hozzájutni. Örültem, mint majom a farkának, amikor bekerült a kocsiba. Végre lehetett ültetni, keménységet és dőlést állítani, köszönhetően az állítható toronycsapágyaknak.

DSC_0643.JPG

Ezután elindult a Time Attack 2012-es szezonja, amire felkészülve a hátsó üléseket is kivettem egy kis súlycsökkentés érdekében, de sajnos egy féktávon elfékeztem a bal első gumijaimat, így csak egy 2:15-ös időt tudtam menni aznap, az első 3 körben. Nem voltam teljesen elégedett, mivel a kitűzött célom aznapra 2:13 volt, pedig a versenyből még legalább másfél óra volt hátra. Sajnos így nem volt mit tenni, utcai gumikkal bohóckodtam a hátralevő időben. Ennek ellenére tudtam, hogy többet tudok az autóval, csak nem volt szerencsém, mivel sajnos több gumim nem volt aznapra. Sebaj, gondoltam, majd a következő nyílt napra felkészültebb leszek.

Az ezt követő időkben sok helyen utána olvastam a futómű beállításoknak, és kipróbáltam egy, az ajánlottnál kicsivel eltérőbb beállítást. Egy erősebb ültetéssel, nagyobb dőléssel mentem és ugyan féktávon sokkal idegesebb lett az autó, de kanyarban sokkal stabilabb, gyorsabb. Az utolsó Hungaroring nyílt napon minden összeállt, és egy számomra rekord időt, 2:11-et sikerült mennem, ami ahhoz képest, hogy nem egy erőgép az autóm, nagyon jónak számít.

Ez az idő az itthoni "amatőr" versenyzők között már okot ad arra, hogy további fejlesztésekkel, gyakorlással meg tudjam közelíteni a Magyar Time Attack élmezőnyét. Nagyjából 8 másodpercet kellene lefaragnom a legjobb köridőmből, ami, reálisan látva a dolgokat, nem igazán teljesíthető, hacsak nem kerül az autómba legalább még 100 lóerő valahonnan. A mostani rekordot egyébként a Subaruklub tagja, Szabó Roland tartja egy 400+ lóerős becsövezett Imprezával 2:03.091-es idővel. Az MTA ranglista elején nagyon sűrű a mezőny, és versenyről versenyre változik, hogy mikor éppen ki tudja megdönteni az aktuális "utcai" autós rekordot.

Hungaroring örökranglista:

http://timeattack.hu/hun/hungaroring/

Tavaly ősszel még teszteltem egyet az Euro-Ringen, ami szintén nagyon jól sikerült, 1:21:4-et mentem. A legjobb hivatalos idő 1:18, de nem hivatalosan mértek már 1:16-ot is. Ez még azért elég messze van, mindenesetre elégedetten zártam az évet. 

Euro-Ring örökranglista: 

http://timeattack.hu/hun/euro-ring/

Akik kijárnak az ilyen eseményekre, esetleg komolyabb mezőnyben versenyeznek, pontosan tudják, hogy egy bizonyos szint után már a tizedekért harcol az ember. Nagyon sok függ az aktuális időjárástól, tapadási viszonyoktól, beállításoktól. Ezen a szinten még az is fontos, hogy milyen használt gumikat tudunk szerezni a következő versenyre. Kevesen képesek arra, hogy folyamatosan konzisztens köröket futva egyre jobb időeredményt érjenek el, de mindenki tanulni, fejlődni akar. Van, akik mögött már majdnem profi csapat áll, mint a Subaru-s, Evo-s csapatban is sok régebbi versenyző szereli, építi az autóját, és ez nagy szó. Elhivatottság valami felé, amiből az ég világon semmi hasznunk nincsen. Csak az adrenalin hajtja őket előre, meg valami, ami belülről "valahogy úgy basztassa", ahogy egy haverom mondaná.

Csak mert nincs versenyautó matrica nélkül:

Matrica.jpg

A 2013-as Time Attack szezon most szombaton kezdődik a Slovakiaringen, utána április 2-án a Hungaroringen folytatódik. Idén az évben utoljára még ezen a pályán mutathatja meg mindenki, hogy ő a leggyorsabb. Ahogy a különböző autós fórumokat olvasom, elég sokan fejlesztgettek télen, és 4-5 olyan autóról tudok, ami a 2:00-ás álomhatárt szeretné átlépni. Az én célom 2:06 lenne, de meglátjuk, mire lesz elég, amivel próbálkozom. Sajnos nekem a Slovakiaringes verseny már biztosan kimarad, mert időközben pár dolgot még alakítunk az autón, és a változtatások miatt a gépműhelyre kell várnom, de ha minden jól megy, ez jövő hétre összeáll, és akkor felkészítve nézzük meg, mennyivel leszek gyorsabb, mint tavaly, a technika és én, a Hungaroringen.

To be continued...

Címkék: hungaroring evo subaru attack race celica slovakiaring ecu time attack gt4 gtfour st205 born to race

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://tuning.blog.hu/api/trackback/id/tr565124126

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása