Tunexcom

Tuning, ahogy mi szeretnénk

Nem szeretjük a kék ledet, sem a neont. Nem hiszünk csupán a sport légszűrőben, és a nagy felniben. A tuning nem ez, hanem valami más.

Friss topikok

  • Dániel Végh: Szia! Jelenleg még csak elmélkedem az autóm turbósításán, meg hogy mit lehetne kihozni belőle. Az ... (2018.06.14. 22:40) ECU tuning és turbósítás - a kezdetek
  • enpera: Jó kis cikk, a sok fosbukos linkel nem tudok mit kezdeni, de a képek, írás fasza! (2017.05.31. 18:56) Celica GT4 ST205 Time Attack car
  • hofi601: Szerintem egy "benzinvérű" "autóbuzi", azért télen sem unatkozik, és tud mit kezdeni magával. Mond... (2017.02.25. 10:50) Magyar Time Attack 2017
  • Martin Kay: @SzuTi: Szia! 350z track edition, alap 286 lovas. Lehet, utána nézek ennek a Time Attack mókának,... (2017.01.10. 00:07) Celica GT4 ST205 reloaded
  • szecseiadam: Erno az intivel kezdi megismerni a palyat es full utcai AD08-akkal ment, egy semi vagy full slick ... (2014.08.23. 17:14) Magyar Time Attack III. Hungaroring Kupa

Linkblog

TK helyett 2. hely az utolsó Time Attack versenyen

Hungaroring 2:03.887-es idővel zárt a GT4

2014.10.01. 12:35 :: SzuTi

Hatalmas mákom volt a Pannónia Ringen, hogy tudtam értékelhető mért kört menni, így nem maradtam le a Magyar Time Attack 2014-es évi pontversenyében. Vártam az utolsó Hungaroringes versenyt, és ahogy hallottam, az ellenfelek is nagyon készültek. Karotta másik szívótorokkal fejlesztett a Hangyászon, Gönczi Zsolti féket csináltatott Bartos Janikával. Valló Zolinak pedig elég, ha a szokásos vehemenciával veti bele magát a versenybe, hiszen a kompresszoros M3 bitang erős az SMG váltóval. Érdekességképpen Halaska Laci is nevezett a versenyre a Porsche Carrera S-sel, slick gumikon. Láttam azt az autót 2 perces kört menni tavaly, és ez nem nyugtatott meg túlságosan, mivel az volt a nem titkolt szándékom, hogy megnyerjem ezt a versenyt. A Celica stabil, jó a gumi és tudtam, hogy hol van még lehetőségem gyorsulni a 2:05-ös körömhöz képest. Fömi feldobott egy kérdést az official Time Attack facebook oldalon, véleményezzék, hogy ki nyeri majd a versenyt a Race 2 kategóriában. A tippelők nagy része Valló Zolit és Karottát említette, habár itt ugye főleg barátok szavaznak, tehát nincs mindenki tisztában a pontos eredményekkel, illetve sok az elfogult véleményező. Lényeg, hogy a hozzáértők Halaska Lacit tippelték elsőnek (ha indul), és utána a sorrend bármi lehet. Én annyit fűztem a dologhoz, hogy nem vennék rá mérget, hogy Gönczi Zsolti nem ver oda mindenkit Halaskán kívül, utóbbi végül mégsem indult el.

box.jpg

Fejlesztésként egy másik állítható toronycsapágyszettet tettek be előre a Jakab-tesók a nagyobb dőlés érdekében, de ezt rendesen bebuktam. Mint kiderült, a szett, ami bekerült, pont kisebb dőlést engedélyez csak, így amikor mentem Montiékhoz futóművet állíttatni, akkor szembesültünk vele, hogy adtunk a szarnak egy pofont, és a berakás teljesen feleslegesen történt. Szerencsére volt idejük és kapacitásuk is visszarakni az eredeti toronycsapágyakat, amiért itt is nagy köszi, és beállították az általam kívánt értéket. Enélkül esélyem sem lett volna összerakni úgy a kocsit, hogy péntekre minden stimmeljen. Tavalyról maradt még egy szett nagyon jó állapotú 240 610 17-es WTCC-s Yokohama gumim, amit erre a versenyre tartogattam. Ezt feldobtuk a könnyű versenyfelnikre, és nem is maradt más hátra, csak a programozás finomítása Vgergővel, ami csak amiatt kellett, hogy egy biztonságos, stabil programon tudjak menni az év utolsó Magyar Time Attack versenyén a Hungaroringen.

sorrend.png

A programozást relatíve gyorsan megcsinálta Gergő. Nem kellett túl sok mindent állítani, és bentről is jól szólt a kocsi, de nem lett meghúzva annyira, mint amennyit bírna a technika. 1.35 bar lett a maximum nyomás, ezzel dolgoztunk eddig is, hogy ne kelljen kategóriát lépnem. Még a kisebb turbóval 1.4-es overbooston mértem egy 100-200km/h időt, és akkor 10.6-ot futottam. Kíváncsi voltam, hogy a nagyobb turbó hasonló nyomáson mit produkál. Gergővel a fedélzeten, plusz 70 kilónyi szerszámmal, gumival tudtunk menni 12.9-et. Ez így nem hangzik túl jól, de ha a nagyjából 165 kilót kivesszük a kocsiból, akkor ez hasonló eredmény, mint amit eddig tudott az autó úgy, hogy amióta Gergő írja a programot, nincsenek melegedési gondjaim. Abban maradtunk, idén nem lesz jobban meghúzva, mert ahhoz rendesen be kellene szenzorozni az autót, és kelleni fog egy verseny ecu is. Hát, így vártam a pénteki napot, bízva abban, hogy nem lesz eső és túl nagy forgalom sem a pályán. 

boxo.jpg

Szerencsére az időjárás nekünk kedvezett, bár Szalai Szabi, aki a versenyt megelőző nyílt napon tesztelte a Radicalt, azt mondta, hogy szerinte 3 másodperccel lassabb a pálya, mint általában. Így egy kicsivel nagyobb hangsúlyt fektettem a pontos guminyomásra és az abroncsok bemelegítésére, mivel hűvös aszfalton kevésbé tapad a slick gumi. Az első felfutásban 3 kört mentem közepes tempóban, nagyobb erőlködés nélkül. Mivel 41 nevezőnk volt és teljes létszámban meg is jelentek, így a nagy forgalomban esélyem sem lett volna gyors kört futni. A következő felfutásomban egy melegítő kör után belebotlottam Árvai Imibe a sikán környékén, aki most tesztelte először a Radicalt, és mivel tesztüzemben ment, így egy darabig feltartott, de így is simán mentem egy 2:09-es időt úgy, hogy rendes tempót még nem tudtam menni, de nem is voltam mérges, gondoltam, elsőre jó ez. Nem is mentem le, hanem egy hűtő kör után sikerült futnom egy majdnem teljesen tiszta kört, ami 2:05.196-ra sikeredett. Ez jobb is, mint az addigi leggyorsabb köröm, de érzésre sok volt még benne.

pályán_1.jpg

Az ezt követő felfutásom elég erőltetett volt, ami sosem jó. Olyannyira, hogy az egyik körben a Mansell felé, a 3-as kanyar után majdnem eldobtam a kocsit. Megpróbáltam padlón elvállalni a 3-as kanyart, amit, ha jó íven megyek, meg is szoktam csinálni, de nagyon leestem a kanyar csúcspontjáról, és nem volt elég tapadásom a padlógázhoz. Így 140 km/h-nál olyat riszált a kocsi segge slickeken, amit még nem tapasztaltam, de nem vettem el, és jól jöttem ki belőle. Végigcsináltam a kört, hogy a tempót szokjam, de ismét csak 2:05-ös kör lett belőle. Utána hűtőkör, egy kis víz, és átgondoltam, hogy mi is a jó terv. Wéber Gabi is azt tanácsolta, hogy találjam meg a ritmust - amit a saját sportágamból is jól tudok, hogy nagyon fontos -, így egy kicsivel higgadtabb hozzáállást erőltettem magamra. Eközben Gönczi Zsolti átvette a vezetést egy 2:04-es idővel, ami engem nem lepett meg, hisz még ha a fékei nem is lettek készen, tudtam, hogy az ő kocsiját is Vgergő programozta, és mondta is, hogy lényegesen gyorsabb, mint az enyém. Ráadásul 12.5-ös 100-200-as időt futott kizárólag 5. sebességi fokozatban. Fel volt adva a lecke, és Karotta is nagyjából ekkor gurult fel a pályára.

A rendezvény elején Fömi elkapott egy rövid interjúra, miként látom az éves pontverseny alakulását, mi lehet a mai sorrend. Elmondtam a véleményem, és viccesen megjegyeztük, hogy akkor tudok csak nyerni, ha Valló Zoli nem ér ide. Most jön a dolog csattanója: Zoli azt hitte, hogy a rendezvény 18:00-tól kezdődik, így Fömi írt sms-t, de talán még postagalambot is küldött érte, de így is csak 17:30 körül érkezett meg. Így nem is tudott érdemben beleszólni a dobogós helyezések sorsába. Karotta fékerőelosztással küzdött, majd egyszercsak nem indult többet a kocsija a főtengely jeladó meghibásodása miatt, pedig addig egy 2:06-os körrel melegített, és utólag elmondta, hogy ő is 2:03-as körre számított. Én viszont ezalatt futottam egy gyors kört, amilyet a szezon elején saccoltam magamnak. Az idő 2:03.887. Jó dolog ez a köridőmérő, mert látom benne, hogy mikor vagyok gyorsabb, mint az aznapi leggyorsabb köröm, így nem kell feleslegesen terhelnem a kocsit, ha nincs meg a kellő tempó a pálya első részén.

Sajnos amíg ezt megcsináltam, Zsoltinak is összejött egy 2:03.4-es kör, amivel újra 4 tizedre voltam tőle, így ismét csak a második helyen tanyáztam. Nem rossz ez sem, de nem ez volt a vágyam. Így hát visszamentem, és egy újabb próbát tettem az utolsó 5 percben, némi tankolás után, hátha össze tudok rakni még egy jobbat. Mondhatnám, hogy ez alapvetően sikerült is, mivel a felvezető köröm után a pálya háromnegyed részéig zöld szektorban autóztam, de ott egy olyan dologgal szembesültem, amire aznap nem nagyon számítottam. Az előttem haladó MR2 két kanyarral a célegyenes előtt irányíthatatlanul beforgott, és szemben pörgött velem. Ráadásul pont azon az íven, ahova terveztem az érkezésemet, hogy aztán a következő kanyarig belső íven el tudjak neki menni. Így egyikünk sem zavarta volna a másikat a gyors körében. Hát, sajnos ez nem sikerült olyan jól, de nagy előnye a dolognak az, hogy egyikünknek sem kell a nulláról autót építenie a 2015-ös szezonra. Abban a pillanatban nagyon mérges voltam, de nem is az ütközés veszélye zavart, mert azt valahogy megoldottam, hanem az, hogy már nem fogom tudni megnyerni a versenyt. Ennek ellenére ránéztem a köridőmérőre, ami 17:57-et mutatott, és ismét ráfordultam a célegyenesre. Az utolsó körömben csak 2:04.8-at tudtam összerakni, ami jó, de nem volt elég.

dobogó.jpgElégedett voltam meg nem is. Mivel láttam, hogy Zsolti összesen 5 gyors körből rakta össze a dolgait, nekem pedig ehhez képest lényegesen többre volt szükségem, hogy megcsináljam azt, amit a szezon elején kitűztem magamnak, így beláttam, hogy ebben ennyi volt és pont. Valló Zolit és Karottát sajnálom, hogy nem tudtak érdemben beleszólni a futamba, és Sanci, Landi Gabi is hiányzó láncszemek a versenyekről, de talán a következő évben mindenki újra belevág a versenyzésbe. A dolog csattanója viszont, hogy hazafelé vettem csak észre, hogy csak 1.2-es turbó nyomáson mentem az 1.35 helyett, mivel a nagy izgalomban elfelejtettem bekapcsolni a turbó nyomás szabályzót. Amatőr hiba, no comment... 

naplemente.jpg

A verseny után gyors pakolás és indulás haza, örülés, számolgatás, videók elemzése maradt csak hátra. Ha jól számoltunk, akkor összetettben is a második helyen végeztem, aminek kifejezetten örülök, de erről majd még biztosan írok egy következő alkalommal. Mindenesetre itt ragadnám meg az alkalmat, hogy megköszönjem a segítséget mindenkinek, aki segített idén abban, hogy ezt az eredményt el tudjam érni, és nem fenyegetésképpen, de ha minden jól alakul, akkor a 2015-ös évre is meg vannak már a terveim, hogy milyen irányban szeretnénk menni az autóval. A tavalyi legjobb időmhöz képest most 4 másodpercet tudtam javítani, amivel alapvetően elégedett vagyok, és véleményem szerint 2015-ben már tényleg meg lesz az a bűvös 2 perces köridő a Hungaroringen. Az irány megvan, már csak dolgozni kell vele, hogy az eredmény is hasonlóan jó legyen, mint idén. Az előzetes információk szerint a Race 2 kategória jövőre is a legkeményebb lesz. Újabb Subaruk, Evók épülnek, kemény és elszánt versenyzőkkel, így érdemes követni majd az autó útját. Azt még nem tudom pontosan, hogy hova lesz belőve a kocsi, de mindenképpen izgalmas szezon elé nézünk majd, ha újra kitavaszodik. :-)

kakucs.jpg

A 2014-es szezon zárásaként vasárnap egy születésnapi ajándékként megautóztattam pár barátomat. Sajnálatos módon idén Euro-Ring-es futamot nem szerveztünk, pedig azt gondolom, hogy ott is legalább egy dobogó körüli helyezést hozhattam volna, de ne kiabáljunk el semmit, meglátjuk, jövőre ki, milyen autóval, technikával készül. Addig is gratulálok minden versenyzőtársamnak, és köszönöm a segítséget mindenkinek, aki bárhogyan is segítette a versenyzésemet!

 

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://tuning.blog.hu/api/trackback/id/tr766749201

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása